Újdonság a ŠKODA-ról
2020.08.17.

125 éve ŠKODA – Időutazás a vállalat történetének tizenkét „gördülő mérföldkövével”

Tizenkét autóipari mérföldkövével különleges időutazásra indul 125 éves történetében a ŠKODA AUTO. A cseh autógyártó legjelentősebb modelljei e néhány képviselőjének a márka Mladá Boleslav-i központja körül szervezett, közös felvonulása a vállalat alapításának 125. évfordulója alkalmából tartott rendezvények egyik csúcspontja. A választott gépkocsik sora az L&K Voiturette A modelltől, azaz a márka 1905-ös első autójától egészen a még álcafólia alatt megjelenő ŠKODA ENYAQ iV újdonságig terjed. Utóbbival – amely új elektromos SUV-modellként még az idén hivatalosan is bemutatkozik – új korszak veszi kezdetét a ŠKODA márkánál, egy járműben ötvözve a vállalati 125 esztendős történetének ötleteit, innovációit és különböző behatásait.
Skoda

A cég székhelyén, Mladá Boleslavban működő, s a felvonuló gépkocsik egy részét kiállítási tárgyként bemutató ŠKODA Múzeumtól a város körül vezet a közös időutazás: a tizenkét történelmi modell útja többek között Mcely és Loučeň kastélyai mentén halad, de az úhelnicei ŠKODA Tesztközpont is a tervezett útvonal része.

 

Egyedülálló felvonulás

Ezen egyedülálló autós felvonuláson mind a tizenkét mérföldkőnek számító modellje egyaránt meghatározónak számított a maga idejében, önálló fejezettel járultak hozzá a ŠKODA-járművek fejlesztésének történetéhez. Az autógyártó gazdag hagyományait ezúttal az 1905 és 1907 között készült L&K Voiturette A, a ŠKODA SUPERB első generációja (1934 - 1949) és a ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1936 - 1939), valamint a ŠKODA FELICIA kabrió (1959 - 1964), a ŠKODA 1000 MB (1964 - 1969), a ŠKODA TREKKA (1966 - 1972) és egy ŠKODA 110 R Coupé (1970 - 1980) testesíti meg, míg a nyolcvanas évek közepétől napjainkig tartó időszakot a FAVORIT (1987 - 1994), a modern OCTAVIA első generációja (1996 - 2010), a ŠKODA YETI (2009 - 2017), a 2018 óta gyártott ŠKODA SCALA és egy még álcaruhás ŠKODA ENYAQ iV képviseli. Utóbbi rövidesen a világ nyilvánossága előtt is bemutatkozik.

 

Az L&K Voiturette A modellel kezdődik minden

A ŠKODA AUTO sikertörténetének alapkövét 1905-ben, L&K Voiturette A típusú gépkocsijukkal fektetik le a vállalat alapítói, Laurin és Klement, amely tíz évvel a társaság létrejötte, illetve a kerékpárok és motorkerékpárok közvetlenül beinduló gyártását követően a vállalat első automobiljaként mutatkozhat be. A harmincas évek különlegességei a mély benyomást keltő ŠKODA SUPERB modellek, amelyek már ekkor a márka - bőséges térkínálat és színvonalas menetkényelem jellemezte - zászlóshajójának számítanak, valamint az egyebek mellett a hátsó tengely elé helyezett sebességváltóval kialakított transaxle-konstrukciónak köszönhetően különösen dinamikus ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. A legendás Monte Carlo Ralin szerzett első dobogós helyezése alkalmából a ŠKODA e különleges modelljével vezeti be a MONTE CARLO elnevezést, amely napjainkban a FABIA, a SCALA és a KAMIQ sportos változatait jelöli. Akárcsak a POPULAR MONTE CARLO, szintén valóságos dizájnikon az 1959-es ŠKODA FELICIA, ezzel a kabriójával a ŠKODA vizuálisan újraértelmezte a márkát, egy akkoriban igen divatos életstílust idézve.

 

ŠKODA 1000 MB önhordó karosszériával és alumíniumblokkos farmotorral

Mindjárt három modell is szerepel a hatvanas évekből. Műszakilag iránymutató ŠKODA 1000 MB modelljében a ŠKODA 1964-ben először alkalmaz önhordó karosszériát, s elindítja a farmotorok korszakát. A motorblokk szabadalmaztatott magasnyomású alumíniumöntési eljárással készül, szintén kiemelve a Mladá Boleslav-i üzem magasfokú gépipari műszaki kompetenciáját. E farmotor-hátsókerékhajtás koncepciót alkalmazza az 1970-es ŠKODA 110 R is, s e sportos, kétajtós kupé műszaki alapjaira épülnek később a rali- és pályaversenyeken egyaránt nagysikerű ŠKODA 130 RS versenygépek, amelyeket napjaink sportos ŠKODA RS modelljei is idéznek. Az „Ős-OCTAVIA” műszaki alapjain 1966-ban Új-Zélandon születik meg a mai SUV-modellek korai előfutára, a TREKKA, amely különleges piaci igények és ügyfélelvárások szerint, testre szabott terepjáróként készül.

 

Elsőkerékhajtás és bemutatkozik a modern OCTAVIA

A történelmi felvonulás egy másik „gördülő mérföldköve” a ŠKODA FAVORIT. Bertone formatervezte kompaktmodelljével a ŠKODA 1987-ben bevezeti az elsőkerékhajtást és a ferdehátú karosszériaváltozat mellett COMBI és PICKUP kivitelt is kínál belőle. Az 1996-os OCTAVIA a ŠKODA első, immár teljes egészében a Volkswagen Csoport tagjaként kifejlesztett modelljeként már a vállalat volumengyártóvá bővülésének útját egyengeti, bőséges térkínálata és meggyőző ár/érték-aránya pedig innentől a ŠKODA márkaidentitásának szerves részévé lép elő. A ŠKODA YETI a márka SUV-szegmensbeli, sikeres 2009-es megjelenését képviseli, ahol a KAMIQ, KAROQ, KODIAQ és rövidesen érkező ENYAQ iV sorozatával már teljes SUV-családot kínáló ŠKODA új vásárlói célcsoportot szólíthat meg. A YETI számos új „Simply Clever” megoldásával – mint például az egyenként állítható VarioFlex ülések – is népszerűnek bizonyult. SCALA családjával a ŠKODA új formai nyelvezetet vezet be 2018-ban, s a márkára jellemző bőséges térkínálat mellett érzelmekben még gazdagabb külső megjelenés jellemzi. A gyártó emellett a connectivity területén is nagy lépést tesz előre – a SCALA az első folyamatos internetkapcsolatot is kínáló ŠKODA.

 

Az ENYAQ iV immár az elektromos jövőbe vezeti a márkát

Amint a további tizenegy mérföldkőnek számító modell egyaránt jelentős befolyást gyakorolt korára, úgy az új ŠKODA ENYAQ iV is meghatározó lesz az elkövetkező évek során. A ŠKODA valamennyi erényét – mint a szellemesség, az ötletesség, a színvonalas dizájn, a bátorság és találékonyság, valamint a jövőbemutató technikák – egyesíti magában, miközben a márka minden értékét megtestesíti: meglepő, praktikus és „Simply Clever”. Az ENYAQ iV 125 évi fejlesztési tapasztalat, szaktudás, kreativitás és szenvedély eredménye, s egy hosszú távon fenntartható és „felvillanyozó” jövőbe vezeti a márkát. Világpremierjére még az idei év második felében sor kerül, piaci bevezetése pedig 2021 első negyedévében veszi kezdetét.

 

Időutazás a vállalat történetének tizenkét „gördülő mérföldkövével” – Nyilatkozatok

 

 

Christian Strube, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja:

„A ŠKODA 125 éves történetéből származó e különleges modellek mindegyike jelentősen meghatározta a vállalat fejlődését. Számos márkaértékünk gazdag hagyományokkal rendelkezik, a színvonalas menetkényelem így egészen az első ŠKODA SUPERB modellekig vezethető vissza, a különleges formavilág már a ŠKODA FELICIA esetében is felfedezhető, a korszerű karosszériakonstrukció a ŠKODA 1000 MB jellemzője is volt, míg az első modern OCTAVIA kiemelkedő térkínálatával is meggyőzőnek bizonyult. Az új ENYAQ iV esetében a moduláris elektromos platform kínál számunkra lehetőséget mindezen erényeket egyetlen járműben ötvözni, amely tisztán elektromos akkumulátorhajtásával helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül, s ezzel különösen is hosszú távon fenntartható módon közlekedhet.”

 

Björn Kröll, a ŠKODA termékmarketing-vezetője:

„A ŠKODA 125 éves történelemre tekinthet vissza, ez idő alatt számos ikonikus gépkocsit készített, s minden új modelljében a korábbiak kifejlesztése és vezetése során szerzett tapasztalatok is megjelennek. Az ENYAQ iV mindezen ismeretek kvintesszenciája, ugyanakkor új, magukkal ragadó és ’Simply Clever’ ötletek is megjelennek benne. Első eleve tisztán elektromos, akkumulátorhajtású járműként született modellünk, az ENYAQ iV immár új korszakba vezeti vállalatunkat.”

 

Michal Velebný, ŠKODA Múzeum:

„A ŠKODA története tizenkét mérföldkőnek számító modelljének együttes felvonulása számunkra is egészen különleges esemény. E járművek mindegyike saját történetet mesél, ám együttesen meggyőzően dokumentálják a ŠKODA AUTO 125 éves történelmét. Korántsem csupán számunkra, itt a ŠKODA Múzeumban, egészen különleges pillanat e keretek között ’akcióban’ látni mindezen kincseket.”