A külső nehézségek dacára a SEAT S.A. újabb szintre emeli az elektromos átállást és a CUPRA sikertörténetét 2025 harmadik negyedévéig
SEAT S.A. 2025-ben is megőrzi lendületét a kihívásokkal teli piaci környezetben – ezt a január és szeptember közötti időszak pénzügyi mutatói is alátámasztják. Hiába nőtt az árbevétel, a vállalat működési eredménye visszaesett a tavalyi év azonos időszakához képest – legfőképp az értékesítési összetétel, az EU által a Kínában gyártott CUPRA Tavascanra kirótt vámok és a magasabb termékköltségek miatt.
„A 2025-ös év első háromnegyedének eredményeiből is látszik, milyen kihívásokkal teli időszakon vagyunk túl” – emelte ki Markus Haupt, a SEAT és a CUPRA vezérigazgatója. „Egy összetett és folyamatosan változó piaci környezetben működünk, de hűek maradunk stratégiánkhoz – az elektromos átállás, a CUPRA világmárkává válása és a két márkánk köré szervezett fenntartható üzleti modell visz előre minket. Továbbra is nyitott, építő jellegű párbeszédet tartunk fenn az Európai Bizottsággal a CUPRA Tavascanra vonatkozó vámok rendezéséről.”
A vállalat árbevétele 6,9%-kal nőtt az előző évhez képest, elérve a 11,2 milliárd eurót (2024. jan.–szept.: 10,5 milliárd euró), elsősorban a CUPRA modellek 30,5%-os növekedése révén, amely a Terramar és a Tavascan látványos felfutásának köszönhető. A működési eredmény 16 millió euróra nőtt, az árbevétel-arányos nyereség pedig 0,1%-on állt, jelezve azokat az átmeneti nehézségeket, amelyeket a vállalat jelenleg is céltudatosan kezel.
„A verseny nem lankad, de mi továbbra is a minőségi profitra helyezzük a hangsúlyt – főként az elektromos járműveinknél” – fogalmazott Patrik Andreas Mayer, a SEAT S.A. pénzügyekért és informatikáért felelős ügyvezető alelnöke. „Okos bevételkezeléssel, szoros költségfelügyelettel és a frissen megújított modellkínálatunk finomhangolásával magabiztosan tartjuk az irányt.”
A SEAT S.A. eladási számai is a stabilitást támasztják alá
A SEAT S.A lendületben maradt az év első kilenc hónapjában: kiszállításai 4,1%-kal, 439 500 járműre nőttek (2024. jan.–szept.: 422 100), még úgy is, hogy a gyártás egy részét átalakították a martorelli üzem egyik sorának felkészítésére az érkező elektromos városi járműcsalád – többek között a CUPRA Raval – fogadására.
„A kedvező eladási adatok azt mutatják, hogy jó úton járunk” – mondta Markus Haupt, a SEAT és a CUPRA vezérigazgatója. „A két ikonikus márkánkkal, a SEAT-tal és a CUPRA-val egyesítjük a tradíciót és az innovációt — hogy ügyfeleink mindkettőből a legjobbat kapják. A vadonatúj SEAT Ibiza, SEAT Arona és CUPRA Raval 2026 eleji bevezetésével készen állunk, hogy tovább erősítsük piaci pozíciónkat és új lendületet adjunk a növekedésnek.”
A vállalat ismételten bizonyította elkötelezettségét az elektromos átállás iránt, mivel hálózatról tölthető hibrid és akkumulátoros elektromos modelljeinek kiszállítása 79,4%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A 100%-ban elektromos járművek kiszállítása 84,0%-kal nőtt, a CUPRA Tavascan és a CUPRA Born a márka eladásainak 23%-át tették ki.
CUPRA: újabb mérföldkő – egymillió ok az ünneplésre
A CUPRA töretlenül szárnyal: újabb rekordot döntött, hiszen 2025 első három negyedévében 245 300 járművet adott át – ez 37%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A CUPRA nemrég ünnepelhette az egymilliomodik legyártott járművét, a martorelli központban készült Formentor-t, ami a márka igazi zászlóshajója.
A 2025-ös év záró negyedében, majd 2026-ba átlépve a világgazdasági környezet várhatóan komoly próbára teszik a vállalatokat, ezért most különösen fontos az üzleti rugalmasság és a reagálóképesség. A SEAT S.A. továbbra is elkötelezett stratégiai prioritásai iránt, és a CUPRA, valamint elektromos modelljeinek sikeres szereplése egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a vállalat megbirkózik a kihívásokkal.
A SEAT S.A. 2025. január és szeptember közötti legfontosabb adatai
2025. január–szeptember
Árbevétel: 11,2 milliárd euró (+6,9%)
Működési eredmény:16 millió euró (-96,2%)
Árbevétel-arányos nyereség: 0,1% (-3,8 százalékpont)
A SEAT S.A. eladásai: 439 500 (+4,1%)
Eladott Cupra modellek: 245 300 (+37,0%)
Eladott SEAT márkamodellek: 194 200 (-20,1%)
A változást nemcsak követni, hanem vezetni kell – a SEAT S.A. élen jár a jövő mobilitása felé vezető úton. A SEAT S.A. az egyetlen olyan spanyol vállalat, amely saját kezében tartja az autógyártás teljes folyamatát, a tervezéstől a forgalmazásig. A márka a spanyol autóipar szíve, és az elektromos átállás fő hajtómotorja.
A SEAT S.A. fennállásának 75 éve alatt még nem vállalkozott ekkora átalakulásra: most épp Spanyolországot teszi az elektromos járművek európai bázisává. Jövőkép: A Fast Forward projekt keretében, a Volkswagen Csoporttal, a PowerCo-val és más partnerekkel együttműködve a vállalat 10 milliárd eurót fektetett az ország villamosításába. A vállalat a Volkswagen Csoport Core márkacsoportjának élvonalbeli Elektromos városi járműcsalád projektjét is vezeti, és 2026-tól Martorellben gördülnek majd le a futószalagról az első tisztán elektromos modellek, például a CUPRA Raval.
A Volkswagen Csoporthoz tartozó SEAT S.A. a SEAT és a CUPRA márkák járműivel hódít – az ikonikus Ibiza mellett a CUPRA Formentor a legnagyobb kedvenc a vásárlók körében. A vállalat 14 000 szakértővel és három gyártóbázissal – Martorellben, El Prat de Llobregatban és Barcelonában – működik, és járműveinek több mint 80%-át több mint 70 országban értékesíti.