Újdonság az Audiról
2021.05.25.

Az Audi hangrendszer: személyre szabott hangzás minden Audi modell számára

Milyen hatással vannak a hangok az emberekre? És hogyan tudja az Audi ügyfelei szubjektív hallási észlelését a lehető legobjektívebb formában érzékeltetni autóiban? A kifinomult hangtervezés segítségével az Audi eléri akusztikai céljait.
Az Audi hangrendszer: személyre szabott hangzás minden Audi modell számára

Legyen szó hegedű koncertről, operaáriáról, rádiós hangjátékról, hip-hop zenéről vagy figyelmeztető hangjelzésről: az Audi hangzástervezői a legmagasabb szintű elvárásokat tűzték ki maguk számára, hogy úgy adják vissza a hangzást, ahogy a szólisták, együttesek, előadók vagy zenekarok felvették azokat. A jellemző Audi hangzás természetes és azt az érzést kínálja az autó utasainak, mintha teljesen körbevenné őket a zene vagy a beszéd. A középfrekvenciáknak az emberi elmére gyakorolt pozitív hatása szolgál mércéül. Emellett a padló szintjén az alacsony frekvenciák vagy a tető szintjén a magas frekvenciák sem működhetnek önállóan. Pont ellenkezőleg, egy holisztikus, átfogó frekvencia jelleggörbe biztosítja a természetes hangzásélményt.


Wolfram Jähn, aki 1999. óta dolgozik a hangzásfejlesztés területén az Audi márkánál illetve hangzástervezéssel foglalkozó kollégái igyekeznek igazságot szolgáltatni a hallgatási szokások szélsőségesen széles skáláján. Ennek érdekében a szakértők eltökélten ragaszkodnak elveikhez: amikor valaki helyet foglal egy Audi modellben a kedvenc zenéjével, a hangzásnak egy azonnal érzelmi impulzust kell nyújtania. Egyszerűen kedvet kell csinálni számára, hogy meg kívánja hallgatni azt a zenét az adott Audi modellben. A hangzásnak pedig tisztának, pontosnak és dinamikusnak kell lennie: „Hogy jobban érzékeltessem, a múltban az Audiba integrált rendszert használó ügyfelek azt is hallották, hogy az ütőhangszerek fából készültek.” – nyilatkozta Jähn. „A jelenlegi fejlett rendszerrel azt is hallhatják akár, milyen fafajtáról van szó.”


Nehéz, nehezebb, belső akusztikus tér


Amikor autót vásárolunk, számos ügyfél kiemelt figyelmet szentel a hangrendszernek, hiszen az autó kifejezetten az a hely, ahol az emberek rendszeresen és felszabadultan hallgatnak zenét. A Nemzetközi Hangrögzítő-ipari Szövetség (IFPI) megbízásából készített tanulmány szerint a zenerajongók 70 százaléka vezetés közben szeret leginkább zenét hallgatni. Ezen kívül az autóban történő zenehallgatás csökkenti a stresszt, ahogyan azt a brazíliai São Paulo Állami Egyetem (UNESP) kutatói megállapították. Kutatásukhoz 18 és 23 év közötti nőket kértek meg, hogy tegyenek meg egy 20 perces utat a belvárosban, csúcsidőben, a hét különböző napjain, egyszer zenehallgatás mellett, egyszer pedig anélkül. Zene nélkül a tesztalanyok pulzusszáma lényegesen magasabb volt.


Ami a hangzást illeti, az ügyfelek olyan élményre vágynak, amely legalább az otthonukban található hangrendszer szintjét hozza. Az Audi éppen ezért építette meg a saját, csúcsminőségű hangrendszerrel szerelt mintaszobáját. Ennek a hangzási szintnek az elérése azonban óriási kihívás az autógyártók számára. Ennek oka, hogy az autók belső tere egy kifejezetten összetett akusztikus tér. Tele van olyan felületekkel, amelyek visszaverik vagy elnyelik a hangot, a hangszórók és a hallgatók fülei között pedig változó a távolság. Éppen ezért a hangszórókat úgy kell elhelyezni és vezérelni az autóban, hogy kiegyensúlyozott hangzást biztosíthassanak.


Digitális jelfeldolgozás a kiegyensúlyozott hangzásért

Az Audi szakértői a hangbeállítás révén tudnak személyre szabott megoldást kínálni minden modell esetében. Ennek érdekében a jelprocesszorral történő digitális jeltovábbítás egyike a legfontosabb folyamatoknak. Mielőtt az autóba épített egységet ellenőriznék, először a hangszórókat vizsgálják meg akusztikus mérési technikákat alkalmazva. A hangzásfejlesztéssel foglalkozó szakemberek javítják az alap szűrőt a frekvenciaválaszt, a felépülést és a megszűnést vizsgálva. Ezen kívül a hangszórók jelei egyedi időzítéssel vezérelhetők, így egy időben érhetik el az autóban helyet foglaló hallgatót. Emiatt minden hangszóró az autóban saját teljesítményszinttel rendelkezik. Amikor a beépített rendszert javították és beállították, akkor következik az Audi hangzásért felelős fejlesztőinek legfőbb vezérlő elve, a hangzástervezés.


A hangzástervezés, amelyet a hangzásért felelős bizottság értékel


A hangzás fejlesztésének ebben a fázisában a fejlesztők beállítják a frekvenciaválaszt, amelynek köszönhetően a jellegzetes, mégis egyéni Audi hangzás megszólal. Ennek érdekében az Audi olyan partnerekkel dolgozott több éven keresztül, mint például a Bang & Olufsen. „Számos kolléga a vállalatok belül és a partnereink körében rendelkezik olyan gyökerekkel, amelyek a zenéhez kötődnek. Enélkül egyáltalán nem lennénk képesek a hangrendszer beállítására.” – teszi hozzá Jähn. A lehető legnagyobb semlegesség és legmagasabb minőség eléréséhez az Audi hangzásért felelős fejlesztői a kész tervet bemutatják a hangásért felelős bizottságnak, amely ideális esetben többségi döntéssel jóváhagyja a szóban forgó hangrendszert az adott sorozat számára.


A hangforrás, mint különleges kihívás


A hangminőséget meghatározó másik tényező maga a hang forrása. Csúcsminőségű többcsatornás felvételeket DVD lejátszókon játszottak le korábban, ezeket követték az MP3-hoz hasonló tömörített források, amelyek az Audiban található egységek lehetőségei számára nem jelentettek ideális megoldást. Mindeközben a streaming szolgáltatók, mint a Spotify, az Amazon Music, a Tidal, a Qobuz vagy a Deezer már nagy felbontású – mondhatni veszteségmentesen tömörített – forrásokat kínál a csúcsminőséget képviselő autós hangrendszerek számára. A veszteségmentes CD minőség 16-os bitmélységgel és 44,1 kHz (1411 kbps) mintavételi frekvenciával illetve a 24 bit mélységű és 192 kHz (4608 kbps) felvételek ultra nagy felbontású minőségben érhetők el. Az ehhez hasonló források lehetővé teszik a még intelligensebb egységek használatát és utat nyitnak az un. „belemerítő” hangzásmegoldások felé, amelyek teret kitöltő hangzásélménnyel veszik körbe a hallgatót.


Ezen kívül a jövőbeli modelleket már az új Prémium Elektromos Platformmal (Premium Platform Electric – PPE) szerelik, amely egy, közvetlenül az autóba szerelt csúcsminőségű mobil kommunikációs vevőegység. Ennek célja, hogy a minőséget rontó jelátvételt feleslegessé tegye, amikor a hallgatók az okostelefonjukról Bluetooth kapcsolat segítségével szeretnének zenét streamelni.


soundCube: saját fejlesztés a hatékonyságért és a minőségért


2019. nyara óta az Audi az általa fejlesztett soundCUBE szoftvert használja. Így a hangzásért felelős fejlesztők teljes egészében képesek az Audi modellekben használt technológia vezérlésére. A soundCUBE szoftvernek köszönhetően a szakemberek kiválaszthatják a piacon elérhető legjobb algoritmusokat és ők maguk integrálhatják azokat. A soundCUBE grafikus felhasználói felülete, a DSP Studio révén a fejlesztők az egyes források – például telefon, navigációs üzenetek vagy hi-fi audio – teljes jelfeldolgozásánál képesek az egyéni szűrők vezérlésére.

„Az eszközünkkel a Bang & Olufsen, a Sonos és a Fraunhofer IIS hangmérnökei beülnek az autóba és elvégzik a finomhangolást.” – nyilatkozta Wolfram Jähn. Az így létrejövő adatállományt ezután a gyártásnál alkalmazzák. Az eredmény egy optimális hangzás, amely a felszereltség és a motor függvényében egyénileg beállítható. „Egy egységes hangzásélmény a cél és a mérce is egyben – a hi-fi rendszerektől a telefonbeszélgetéseken át a figyelmeztető jelzésekig, a podcastoktól a szimfonikus hangversenyekig” – tette hozzá Wolfram Jähn.


Az elektromos kompakt SUV modell Q4 e-tron esetében az Audi szintén a Sonos márkával működik együtt audio területen. Az ügyfelek, akik már otthonukból ismerik a Sonos márkát, értékelik annak energikus hangzását, amely kifejezetten jól illik az Audi kompakt modelljeihez.


Azonban minden technológiai megoldás ellenére az Audi hangzásért felelős fejlesztői egyetértenek abban: a vájt fület semmi sem helyettesítheti a fejlesztési folyamat bármely szakaszában. „Csupán a gyakorlott szakértők analizáló hallásán keresztül kerülhet egy olyan tiszta, érzelemgazdag és természetes hangzás az autóba, amely érzelmileg megragadja a hallgatót.” – véli Wolfram Jähn.