Merész utazás az ismeretlenbe
A CUPRA formatervezői bemutatják a kreatív folyamatot és a márka jövőképének kihívásait

A CUPRA Tindaya megalkotásához vezető 15 hónap mögött – amelyet szeptember 8-án, a müncheni Nemzetközi Autókiállításon mutattak be – rengeteg kísérletezés, textúrák kutatása, új koncepciók felfedezése, technológiák ötvözése és jövőbe mutató víziók kelnek életre. Röviden, a CUPRA tervezői számára tanulságos, szemléletformáló tapasztalat volt ez az út, amely túlnő a puszta formatervezésen. Erről ők maguk mesélnek, és munkájuk eredménye három központi gondolat köré épülve a jövő modelljeiben is megjelenik.
A kezdetek. Egy vezérgondolat kísérte végig a tervezők munkáját, amelyet kezdettől fogva szem előtt tartottak: VEZETŐ NÉLKÜL NINCS CUPRA. „A CUPRA számára az érzelmek és a tapasztalatok megteremtése a termékeken keresztül kulcsfontosságú, mert ezek nélkül maga a CUPRA sem létezhetne” – emeli ki Julio Lozano, a márka külső dizájnjáért felelős vezetője. E kiindulópont mentén az külső, belső dizájn, szín- és kárpit-, valamint digitális részlegek szoros összhangban, egységes alkotóműhelyként működtek együtt. Az eredmény egy szedán stílusú, egymással szemben nyíló ajtókkal felszerelt modell, amely teljesen szabaddá teszi a belső teret, minden részletében a járművezető felé fordítva. A céljuk az volt, hogy az analóg technológia eredeteihez visszanyúlva még erőteljesebb érzelmeket csempésszenek a vezetésbe – mindezt a saját megfogalmazásuk szerint, a CUPRA 2.0 szellemében. „Újra felfedezhetjük a fizikai világot a digitális után – mindez kézzelfoghatóvá válik a belsőtér, a kormány, az ülések és a műszerfal érintésében… Még mindig rendkívül látványos a digitális élmény, de közben felismertük: időnként az a legfontosabb, hogy megértsük, mire vágyik a járművezető. A CUPRA Tindaya tanulmányautó ebben a tekintetben minden eddiginél valóságosabb élményt ad” – mondja David Jofré, a CUPRA belső dizájnért felelős vezetője.
Eleven. Egy másik kulcsgondolat, amelyet a CUPRA tervezői hangsúlyozni akartak, és amely végigkísérte a teljes kreatív folyamatot, a „tanulmányautó életre keltése” – magyarázza Francesca Sangalli, a CUPRA szín- és kárpit-, valamint koncepció- és stratégiai részlegének vezetője. Julio hozzáteszi: a CUPRA Tindaya egy igazi személyiséggel bíró modell, melynek külső formavilágát az emberi test inspirálta, karakterét a háromszög alakú pupillák határozott tekintete és a Black Mask lüktető, lélegző jelenléte teszi teljessé. Minden az életről szól.” A belső térben egy üvegprizma emelkedik ki. „A modell központi eleme, amely érintésre három különböző fény- és hangeffektust indít el – ettől lesz igazán élettel teli,” – mondja Rubén Rodríguez, a CUPRA felhasználói élményért és felületért felelős vezetője. Az élményt az anyaghasználat és a textúrák erősítik, valamint a kagylóülések parametrikus, bőr alatti tervezése és a legújabb 3D érintéstechnológia, amely fény- és hanghatásokkal reagál az érintésre. „Az anyagkoncepció a változást testesíti meg: a matt fényleni kezd, a puha megkeményedik, a szilárd áttetszővé válik – így a jármű szinte életre kel az érintésre reagáló anyagok révén.” – mondja Francesca.
Átalakulás. Végül is ebben a tanulmányautóban nincs egyetlen elem sem, amelyik ne változna át valamilyen formában. A parametrikus textúrák folyamatosan változnak, az orr-rész színe átível a hátsó felület árnyalataiba, a kerekek megjelenése pedig mindig másként hat a nézőponttól függően... Julio szerint „mindez azért van, hogy a járművet álló helyzetében is állandó mozgásban érzékeljük”. „A szín megalkotása az egyik legnagyobb kihívásnak bizonyult: két árnyalat ötvözése kézműves eljárással, hogy tökéletes összhangot teremtsen a felületekkel.” – mondja Francesca. A 2025-ös IAA Mobility Nemzetközi Autókiállításon történő bemutatóig vezető út számos kihívással volt kikövezve, és ez az átalakulás – amely a márka jövőbeli modelljeiben is megismétlődik – a tervezők szemléletét is maradandóan formálta. „Utunkat a felfedezés izgalma és a bátor kockázatvállalás vezette. Ez egy olyan tapasztalat volt, amely értékes útravalót adott, és lenyomata megjelenik majd minden új alkotásunkban”, mondja Francesca.
A változáshoz hajtóerőre van szükség — és a CUPRA hisz abban, hogy az igazi fejlődés radikális átalakulással, valamint az elvárások és a megszokott szabályok megkérdőjelezésével érhető el. 2018-as indulása óta a márka a kreativitás ösztönzőjeként és a változás hajtóerejeként formálta át az autóipart.
Mindössze hét év alatt a CUPRA hét modellt dobott piacra, és több mint 800 000 járművet értékesített világszerte. Minden CUPRA modell erőteljesen kifejező, dizájnközpontú és teljesítményorientált. A márka teljeskörű portfóliójába tartozik a CUPRA Ateca, az első olyan jármű, amelyen helyet kapott a CUPRA embléma; a CUPRA Leon, amelyet újraterveztek és önálló CUPRA modellként fejlesztettek tovább; a CUPRA Formentor, az első, kizárólag a márka által fejlesztett modell, valamint a cég eddigi legkelendőbb járműve; a CUPRA Born, a márka első 100%-ban elektromos járműve; a CUPRA Tavascan, a tisztán elektromos SUV-kupé; és a CUPRA Terramar, a márka sportos SUV modellje. 2026-ban érkezik a CUPRA Raval – a márka radikális víziója az elektromos városi járműről.
A CUPRA több, mint egy autó. Egy meggyőződés. A CUPRA Tribe egy nagykövetekből álló csapat, akik szembeszállnak a hagyományokkal és túllépnek azokon a határokon, amelyek másokat visszatartanak. Tagjai között ott van Spanyolország legsikeresebb olimpikonja, Saul Craviotto; J. A. Bayona filmrendező; a német kapus Marc ter Stegen; valamint a kétszeres Aranylabda- és Best FIFA-díjas labdarúgó, Alexia Putellas. A CUPRA szenvedélyesen törekszik az érzelmek fokozására akár az úton, akár azon kívül; emellett az FC Barcelona hivatalos autóipari és mobilitási partnere, a Premier Padel Tour prémium szponzora, valamint büszkén vesz részt a Formula-E versenysorozatban a Kiro Race Co. csapatával.