Újdonság az Audiról
2021.03.31.

Pontosság minden részletében – Fémlemezbe formálják az Audi Q4 e-tron érzelemdús dizájnját a szerszámkészítők

Markáns vonalak, lágy felületek és a tekintetet vonzó, erőteljes sárvédő-domborulatok („quattro blister”): Q4 e-tron modelljével az Audi újabb lépést tesz elektromos modelljei formai nyelvezetében. A kompakt SUV azon vonalvezetést hozza el a sorozatgyártásba, amely 2019 elején az Audi Q4 concept show-modellen mutatkozott be. A pontos kivitelezésért pedig az Audi szerszámkészítő részlege felel, amely már közvetlenül a gyártásba ülteti át a formatervezők ötleteit, s formálja fémlemezekbe érzelmeiket. A szerszámok tervezése és elkészítése során ezredmilliméteres pontosság szükséges, a szerszámkészítés így a magas minőség meghatározó eleme az Audinál.
Pontosság minden részletében – Fémlemezbe formálják az Audi Q4 e-tron érzelemdús dizájnját a szerszámkészítők

Lenyűgöző pontosság – az Audi Q4 e-tron oldalfalváza

Elöl-, oldal- vagy épp hátulnézetben – bármely irányból tekintenek rá, kifejező SUV-formavilágával a Q4 e-tron mindenkit magával ragad. Gyártása komplexitását jól példázza kupéváltozatának oldalfalváza, amely a 2020 júliusi show-modell vonalvezetését ülteti át a sorozatgyártásba. Hátsó részén, kis felületen nagy kihívások „találkoznak”: míg felül a D-oszlop simul az autó oldalába, a másik irányban a hátsó légterelő nyúlik hátra, lejjebb pedig a kerék felett húzódó hangsúlyos él, vagyis a „blister” ível szűk lekerekítési sugaraival és mélyen alámetszve egészen a hátsó lámpatestek fölé. Mindezen íveket és vonalakat kifogástalan felületi kialakítás és a legmagasabb fokú pontosság jellemzi.

 

A minőségért és a precizitásért az Audi szerszámkészítő részlege felel, akik a valóságba ültetik át a dizájnerek formaterveit, s akiknek módszertervezői a felvetett javaslatok megvalósíthatóságát ellenőrizve már korai szakaszától részt vesznek a fejlesztésben. A koordináció és a fejlesztés messzemenőkig digitálisan, számítógépen zajlik. A Q4 e-tron esetében megosztották egymás között a munkát az Audi két németországi termelési helyszínének szerszámkészítői, s amíg az ingolstadti specialisták az oldalfalak vázain, az ajtókon és a tetőn, a neckarsulmi kollégáik az első fedélen és a csomagtérajtón dolgoztak.

 

Óriások öntöttvasból – 4,50 méter hosszú, s akár 47 tonna

A szerszámkészítésben a rendkívül összetett működés kompromisszumot nem tűrő pontossággal és nagy fémtömegekkel találkozik. Az oldalfalvázak présszerszámai igazi öntöttvas óriások, mintegy 4,50 méter hosszúsággal, 2,40 méter szélességgel és 1,35 méter magassággal, illetve akár 47 tonna tömeggel. Több tízezer órányi kézi munkával készülnek és akár ötszáz egyedi alkatrészt is rejthetnek, a többtonnás töltő- és munkatolattyúktól a munkadarab-rögzítőkön és az alakítóidomokon át, egészen a késekig és lyukasztókig. A nagyméretű szerszámegyüttesek összeszerelése több hónapot is igénybe vehet.

 

A kész szerszámokat először egylépcsős próba-présgépekbe, majd a nagy transzfer présgépsorokba építik be, többségüket kezdetben az Audi ingolstadti üzemében, mielőtt Zwickauba szállítanák, ahol a Q4 e-tron készül. Mindeközben számos optimalizálási folyamatra kerül sor, ahol gyakran mindössze néhány ezredmilliméternyit kell állítani. Tapasztalható a fémlemez görbületén apró bemélyedés vagy nem megengedett kiemelkedés? Megjelennek alig látható elvékonyodások vagy épp a legapróbb ráncok a gyártási folyamat egyes lépéseit követően? Korszerű optikai mérőberendezések szolgálnak nagypontosságú adatokkal, ám még mindig nem pótolhatják az ember éles szemét, érzékeny ujjbegyeit, illetve az iránti érzékét, hogyan viselkedik a lemez a présgépben.

 

Hat ütem – sorozatgyártás a présműben

Amikor már zajlik a sorozatgyártás és a zwickaui présgépsorok formálják az oldalfalvázakat, összesen hat gyártási ütemet igényelnek, egyaránt egy-egy speciális szerszámmal. Közöttük különleges fogókarok továbbítják az alkatrészeket egyik szerszámról a másikra. Az első szerszám a kívánt formára húzza a fémlemezt, a következők pedig elvégzik például az oldalablakok körüli méretre vágást, illetve kialakítják a finom éleket és vonalakat, valamint az összeszerelés technológiai nyílásait és a bonyolult hátsó metszéseket. Utóbbiak a lemezalkatrészek belső oldalán kidolgozott azon különböző hornyok és alakzatok, amelyek a karosszéria későbbi összeállításához szükségesek. Mivel a lemezek hajlamosak az enyhe visszarugózásra, minden egyes munkafázisban célzottan újra formára alakítják őket. Az alakítási folyamatba belépő sík lemez végül a legnagyobb pontosság és érzelemdús formák jellemezte, háromdimenziós alkatrészként kerül ki belőle.

 

Gyorsuló elektromos offenzíva – dinamikusan fejlődő piaci szegmensbe érkezik a Q4 e-tron

Tovább gyorsul az Audi elektromos offenzívája: a Q4 e-tron már az Audi e-tron és e-tron Sportback nagyméretű SUV-modellek, illetve a sportos e-tron GT után jelenik meg. A Q4 e-tron központi szerepet játszik a márka hajtásrendszereinek elektromossá alakítási stratégiájában, s egy különösen vonzó és gyorsan növekvő piaci szegmensbe, a kompakt SUV-modellek kategóriájába érkezik – vonzó árfekvésű belépést kínálva az Audi ügyfelei számára az elektromos prémiummobilitás világába.

 

A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!