Újdonság a SEAT-ról
2020.10.07.

SEAT: 70 év és 16 különleges autó

Egy elektromos autó kíséri útján az olimpiai lángot a nyitó ünnepség utolsó szakaszán. Az 1992. évi nyári olimpiai játékokon vagyunk Barcelonában. Az autó pedig nem lehet más, mint egy SEAT, egészen pontosan egy elektromos SEAT Toledo.
70 év és 16 különleges autó

2020-ra ugyan nem úgy emlékezünk majd, mint olimpiai évre, de ez az év ettől függetlenül a SEAT 70. évfordulója. Elegendő idő ahhoz, hogy történelmet írjon és számtalan – a SEAT első elektromos autójához, az említett Toledohoz hasonló – különleges és egyedi modellt hozzon létre. 16 ólom akkumulátora az autó tömegét 1 015 kilogrammról 1 545 kilogrammra növelte, de városi használatban így is 55 kilométernyi hatótávolságot biztosított. Ez elég volt az elektromos SEAT Toledo számára, hogy felvezesse a versenyzőket az olimpiai játékok záró napján rendezett maraton versenyén.

 

A SEAT Toledo nem csupán az olimpiai játékok hivatalos autója volt, hanem a „Bajnokok autója” is. Mind a 22 spanyol érmes egy exkluzív autóval gazdagodott, amelyet számukra alkotott meg a spanyol vállalat: ez volt a SEAT Toledo Podium. A kétféle szürke árnyalatra fényezett Toledo a maga korában a legteljesebb luxust képviselő belső kialakítással párosult. Még fax és telefon is volt az ülések között, a kizárólag bézs színű beltérben a bőr üléshuzatok és a műszerfal illetve az ajtók fa betétjei teremtettek különleges hangulatot.

 

Különleges modellek

1956-ban, az első SEAT modell alapjaira épült a SEAT 1400 Visitas. A neve mindent elárul, lefordítva SEAT 1400 Látogatás. Nincsenek ajtók, nincs tető, így az 1400 Visitas tökéletes választás volt a fontosabb látogatóknak a SEAT gyárán belül való szállításához. A nem mindennapi modell az 1400 sorozat gyártásán dolgozók kezei közül került ki.

 

1964-ig kellett várni a következő ikonikus SEAT modellre: a SEAT 600 a gyárba látogató hatóságok szállítására szolgált. Senki nem mondaná meg, hogy ez a kicsi városi autó szolgált a SEAT Savio alapjául. Az olasz Carrozzeria Savio vállalat a gyakorlatban is megvalósította Pietro Frua meglepő formatervét. Egy két méter tengelytávú kisbuszról volt szó, amelyben három sorban helyezkedtek az ülések, így a Savio könnyedén közlekedhetett a gyártósorok mellett. Az üvegtető nagyszerű kilátást biztosított, de a SEAT kérésére a Savio még különlegesebb megoldással szerelte a modellt: a levehető tető révén bármikor nyitható tetős kisbusszá volt alakítható.

 

Éppen ezen tulajdonsága miatt kapott a SEAT egy igen különleges felkérést II. János Pál pápa látogatása alkalmából. Egy, a pápa mobilnál könnyedebb járműre volt szükség a pápa 1982-es, spanyolországi látogatásakor. Ennek oka az volt, hogy a hivatalos jármű egyszerűen nem fért be a legfőbb helyszínek, a Real Madrid és az F.C. Barcelona stadionjainak bejáratán. A Zona Franca-ban található üzem dolgozói éjt nappallá téve dolgoztak és így jöhetett létre a SEAT Panda „Papamóvil”. A teljesen fehér járműnél a dolgozók eltávolították a tetőt és az üveg felületeket és egy párnázott, csöves szerkezetet alkottak a jármű hátsó részében, ahol a Szentatya kapaszkodhatott, miközben állva köszöntötte a körülötte lévőket. Mivel nem páncélozott jármű volt, ezért biztonsági okokból kizárólag a stadionokon belül használták.

 

Egy államfő számára a SEAT Ibiza modelljét is átalakította 1986-ban. Ez az autó ajándékul szolgált Spanyolország akkori királyának, VI. Fülöpnek, aki ekkor érte el a nagykorúságot. A modell a SEAT Ibiza Rey vagy Ibiza King nevet kapta. A személyre szabott Ibiza Rey műszaki alapjául az Ibiza SXI szolgált, amely két évvel később került gyártásba. A 100 lóerős befecskendezős motorral és kettős, szellőztetett féktárcsával rendelkező fékrendszerrel szerelt modell további különlegessége volt a különleges kormánykerék, a Recaro ülések és a belső tér légkondicionáló berendezése. Ez volt a több, mint egymillió első generációs SEAT Ibiza közül a legkülönlegesebb darab, amely könnyen felismerhető volt arany színéről és kiszélesített hátsó részeiről.

 

Egy nagyvonalú művész keltette életre a SEAT másik exkluzív, SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos” – (magyarul „Mezítláb”) névre hallgató modelljét. Nevét a kolumbiai énekesnő, Shakira által létrehozott alapítványról kapta, amely az otthontalan gyermekeket támogatja Latin-Amerikában. A motorháztetőre került aláírásnak köszönhetően az autót SEAT Leon Shakira néven is említették, hiszen mind a karosszéria, mind pedig a belső tér a művésznő ízlésének megfelelően lila színt kapott. A két legyártott darab közül az egyik a SEAT Heritage Collectiont gazdagítja, a másikat pedig az alapítvány támogatói között sorsolták ki. A győztes egy diák volt, aki egy sms elküldésével 1 euróval járult hozzá az alapítvány munkájához.

 

A SEAT történetének meghatározó autói

Mielőtt a SEAT Ibiza elérte az egymilliós darabszámot, a SEAT már korábban meghaladta ezt a mérföldkőnek számító értéket. Tizenhat évvel azután, hogy elindult a vállalat autógyártása, a SEAT „One Million”, egy SEAT 124 gördült le a gyártósorról az akkori iparügyi miniszter vezetésével. Ezt is kisorsolták a dolgozók között, de a szerencsés nyertesnek még jogosítványa sem volt és éppen akkor házasodott. Ő úgy döntött, hogy visszaadja a SEAT-nak az autót és inkább az értékének megfelelő pénzt választja.

 

1975. óta a SEAT saját Technikai Központjában fejleszti autóit. 1982-ben mutatkozott be a SEAT Ronda, amelyet a SEAT Ritmo alapjaira készült, a Rayton Fissore-val közösen. A SEAT készen állt, hogy elinduljon azon az úton, amely hozzásegíti, hogy a legnagyobb autó exportőrré váljon, független kereskedések hálózatával együttműködve Európa-szerte. Azonban az autót plágium miatt perbe fogták. Hogy győzz meg egy bíróságot több száz műszaki részlettel? A fekete SEAT Ronda sárgára színezett elemeivel képes volt meggyőzni a bíróságot – és mindenki mást – arról, hogy a SEAT Ronda egy valódi SEAT. Ezt a SEAT Ronda „Tribunal de Paris” modellt sosem kellett jegyzékbe venni ahhoz, hogy a SEAT történetének meghatározó pillérévé váljon.

Amennyiben a sportosság kapcsán keresünk mérföldkövet, akkor – a Monte-Carlo rali győzedelmes 124-es modellje mellett – egészen 2014-ig kell visszatekintsünk. Az ikon pedig a SEAT Leon CUPRA SC 280 „Nürburgring record” az ő jól megérdemelt és beszédes nevével. Akkor először történt meg, hogy egy elsőkerék hajtású sorozatgyártású modell átlépte a 8 perces határt a legendás Nürburgring pályáján (pontosan 7:58.44-es idővel teljesítette a kört). A kormány mögött Jordi Gené foglalt helyet, ahol az utolsó beállításnál a Performance Csomag elemeivel szerelték az akkor még álcázott CUPRA modellt.

 

Erő a kreativitáshoz

Ha létezik igazán eredeti autó, akkor az „ikermotor” spanyol megfelelőjéről elnevezett SEAT Ibiza „bimotor” rali autó ilyen. 1986-ban a rali pilóta José María Serviá meglepte a rally bajnokság mezőnyét egy SEAT Ibiza 4x4 modellel. Ebben a szakágban hatalmas vonóerőre és teljesítményre van szükség. A megoldás ezúttal az volt, hogy mindkét tengelyre került egy Ibiza erőforrás, mindegyik külön-külön a saját tengelykapcsolójához csatlakoztatva. Az autót (a motorok hengerűrtartalmának megfelelően) 1.5x1.5 néven ismerték. Az így elért teljesítmény közel 300 lóerő volt és végül két második helyet tudott elérni.

 

Amikor a vonóerő kerül terítékre, színre lép a nem mindennapi SEAT Ateca „Mattracks”. 2017-ben egy sajtóbemutatóra készült a SEAT Ateca Snow Experience alkalmából. A Mattracks által gyártott hótalpak helyettesítették a kerekeket egy 190 lóerős Ateca 2.0 TDI modellen. A megemelt és kiszélesített modell természetes közege a hó volt, de utcai használatát is jóváhagyták.

 

A nyitott autók sokkal vonzóbbak, mint szélsőségesen kreatívak. Mindenesetre a SEAT Ibiza számos felkérést kapott, amelyek sosem kerültek sorozatgyártásba. Kiemelkedik ezek közül is az első, a SEAT Ibiza Cabrio, amelynek alapja az első generációs Ibiza volt. A 2+2 üléses modell egyszerű, bukeret nélküli vonalvezetése az Ital Design Stúdió munkáját dicséri. Abban az időben Giorgio Giugiaro vállalata volt a felelős az Ibiza formatervezési munkájáért. 2014-ben érkezett a SEAT Ibiza Cupster, az elegáns és feltűnő speedster modell alacsony szélvédővel és domború hátsó kialakítással. Az 1969-es SEAT 850 Spider óta még ekkor sem érkezett el az idő a SEAT számára, hogy nyitott tetejű modell kerüljön sorozatgyártásba.

 

A SEAT Marbella Pick Up esetében volt esély a gyártásra. Ez a – szintén nem sorozatgyártásba kerülő -  Marbella Playa koncepcióautónál lényegesen egyszerűbb és megvalósíthatóbb változat volt. A legfeltűnőbb eleme az volt, hogy a szállítórészt az utasfülkétől mindössze egy védőrács választotta el.