Újdonság a Volkswagen Haszonjárművekről
2021.09.13.

A Volkswagen Haszonjárművek, az Argo AI és a MOIA bemutatja az önvezető ID.BUZZ első prototípusát

Fekete-fehér álcafestésben, tetején egy magas szerkezettel gurul be csendesen a csarnokba, ahol a Volkswagen Csoport New Auto Night eseménye zajlik a 2021-es Nemzetközi Autókiállítás esti programja keretében: Egyike a Volkswagen Haszonjárművek (VWCV) első öt, teljesen elektromos ID.BUZZ AD (Autonomous Driving) önvezető tesztjárműveinek, amelyek szériaváltozatai 2025‑től kezdődően jelennek majd meg az olyan kereskedelmi mobilitási szolgáltatók flottáiban, mint a MOIA. München a fejlesztési partner Argo AI európai központja is; a globális, autonómjármű-technológiai vállalat fejleszti azt az önvezető rendszert (SDS-t) – beleértve a térképeket, hardvert, szoftvert és a felhőalapú támogató infrastruktúrát is –, amelyet az ID. BUZZ AD  is használ. 2025‑ben debütál az önvezető ID.BUZZ AD Hamburgban, ahol utasait a MOIA által üzemeltetett járműmegosztási szolgáltatás keretében fogja eljuttatni úti céljaikhoz. Az eseményen Dr. Herbert Diess vezérigazgató elmondta: „A Volkswagen Csoport átalakulóban van, járműgyártóból piacvezető, szoftveralapú globális mobilitási szolgáltatóvá válik. Mi vagyunk az a cég, amely átértelmezi a mobilitást – fenntartható, egybekapcsolt és biztonságos mobilitási megoldásokkal a jövő generációi számára.”
VW LNF

Az Argo jelenleg is teszteket folytat az ID.BUZZ AD1 prototípusokkal különböző városi környezetekben, köztük Münchenben is. Az Argo önvezető rendszere érzékelők, szoftverek és számítógépes platformok együtteséből tevődik össze, amellyel a jármű 360 fokban térképezi fel a környezetét, kiszámítja a gyalogosok, kerékpárosok és járművek mozgását, továbbá kezeli a meghajtó-, fékező- és kormányzó rendszereket, így biztonságosan és természetesen tud közlekedni, akár egy tapasztalt járművezető.


Az Argo AI kamerák, radar és lidar segítségével valósítja meg a biztonságos önvezetést. A cég saját fejlesztésű Argo Lidar érzékelője az ID.BUZZ AD1 prototípusok tetején, a magasban helyezkedik el, és akár több mint 400 méteres távolságból is képes érzékelni a tárgyakat. A szabadalmaztatott, Geiger-módban működő technológia révén a legkisebb fényrészecskéket (egyetlen fotont) is képes érzékelni, így a kevéssé fényvisszaverő tárgyakat, például a feketére festett járműveket is érzékeli, és rendkívül pontos képet tud alkotni a környezetéről.


Az ID.BUZZ AD1 tesztelése a Volkswagen Haszonjárművekkel együttműködésben zajlik az Argo AI fejlesztési központjában, Neufahrnban, München közelében. Az Egyesült Államokban található tesztpályájukon kívül az Argo rendelkezik egy kilenc hektáros zárt pályával is a müncheni repülőtér közelében, ahol különböző, az európai forgalomra jellemző közlekedési helyzeteket is tudnak tesztelni. „Az ID.BUZZ AD1 tesztflotta mérföldkő a Volkswagen Haszonjárművekkel való szakmai kapcsolatunkban” – nyilatkozta Bryan Salesky, az Argo AI alapítója és vezérigazgatója. „Öt évnyi fejlesztés és a nagy, bonyolult amerikai városokban szerzett tapasztalataink után izgatottan várjuk a München utcáin folytatott tesztelés kezdetét. Ez is a MOIA‑val közös, kereskedelmi célú önvezető járműmegosztási szolgáltatás elindítását készíti elő.”


Az autonóm vezetési szolgáltatások fejlesztési programjával a Volkswagen Haszonjárművek azt mutatja be az IAA keretein belül, hogy a belvárosi közlekedést lehet tehermentesíteni a járműmegosztással, ami ráadásul biztonságosabb is az önvezető rendszernek köszönhetően: „A környezetfigyelő rendszer hat lidarból, tizenegy radarból és tizennégy kamerából áll, amelyek a jármű egészén oszlanak el. Így sokkal több minden figyelhető meg, mint amit egy emberi járművezető az üléséből láthat” – magyarázta Christian Senger, a Volkswagen Haszonjárművek autonóm vezetésért felelő vezetője. A márka saját üzleti egységet állított fel, amely az autonóm vezetéssel foglalkozik, továbbá részesedést vásárolt az Argo AI-ban.


Míg a VWN és az Argo AI az autonóm jármű és az önvezető rendszer fejlesztésén dolgozik, az autonóm mobilitási szolgáltatás harmadik összetevője pedig a MOIA. A Volkswagen leányvállalata széles körű tapasztalattal rendelkezik a mobilitási szolgáltatások és a flottakezelés területén. Egészen rövid idő alatt a MOIA létrehozta Európa legnagyobb, teljesen elektromos járműmegosztási szolgáltatását, járművezetőkkel együtt. Több millió utast szállítottak már. Az ID.BUZZ AD1 első felhasználója a MOIA lesz, 2025‑től. „Az Argo AI‑val és a VWCV‑vel együttműködésben arra használjuk fel szakmai tudásunkat, hogy kifejlesszünk egy autonóm mobilitási szolgáltatást a hagyományos szolgáltatásunk mellé” – mondta el a MOIA vezérigazgatója, Robert Henrich. „A világ városai mind hatékonyabbá és környezetbarátabbá szeretnék tenni közlekedésüket. Az önvezető járműmegosztás javítja a városi mobilitást, növeli a közlekedésbiztonságot és vonzóbbá teszi a városokat. Hamburg lesz az első város, ahol elérhető lesz az autonóm járműmegosztás.”


1 ID.BUZZ AD – Ez a jármű még nem elérhető kereskedelmi forgalomban


 Az Argo AI bemutatása

Az Argo egy globális, autonómjármű-technológiai platformot szolgáltató vállalat, központja a pennsylvaniai Pittsburgh-ben található. A vállalat vezető autógyártókkal, köztük a Ford Motor Company-vel és a Volkswagen Csoporttal együttműködve fejleszt önvezető technológiát, hogy mindenki számára biztonságossá és élvezetessé tegye a városi utazást. Az Argo AI több mint 1200 embert foglalkoztat mérnöki központjaiban a michigani Dearbornban; a New Jersey-beli Cranbury-ben; a kaliforniai Palo Altóban és Münchenben, Németországban. Az Argo jelenleg a floridai Miamiban, a texasi Austinban és Washington D.C.-ben, valamint Pennsylvania, Michigan és Kalifornia államban tesztel autonóm járműveket. További információt az Argo kapcsán itt talál: www.argo.ai

A MOIA bemutatása

A MOIA a Volkswagen Csoport leányvállalata. A vállalat mobilitási szolgáltatásokat fejleszt berlini és hamburgi telephelyein, és együttműködik a városokkal és a helyi tömegközlekedési szolgáltatókkal. A MOIA jelenleg egy járműmegosztási szolgáltatás fejlesztésén és megvalósításán dolgozik az egyéni járműves közlekedés elkerülése és a közúti infrastruktúra hatékonyabb használata érdekében. A városok így megszabadulnak a forgalmi dugóktól, a zajtól és a kipufogógázoktól. A MOIA 2018 nyara óta kínálja járműmegosztási szolgáltatását Hannoverben, és Hamburg volt az első egy millió feletti lakosságú nagyváros, amely követte 2019. április 15-én. További információ: www.moia.io