Újdonság a Volkswagen Haszonjárművekről
2022.07.22.

Minden téren továbbfejlesztett pickup – Az új Volkswagen Amarok

Bemutatkozott a Volkswagen Haszonjárművek új Amarok modellje. A műutak és a terep e sokoldalú tehetségét Németországban és Ausztráliában tervezték, illetve alkották meg, és Dél-Afrikában gyártják – mégpedig prémium pickup modellként Ausztrália és Új-Zéland, valamint Afrika, a Közel-Kelet és Európa számos országa számára. Karizmatikus formája és ötletes kialakítása, átgondolt funkciói, több mint húsz új vezetői segédrendszere, mobil online-szolgáltatásai, gazdaságos és nyomatékgazdag motorjai, kétféle összkerékhajtási technikája, személyre szabható tartozékai és letisztult Volkswagen dizájn-génjei a világ egyik legsokoldalúbb és legkiegyensúlyozottabb pickup-sorozatává avatják az Amarok modelleket – amelyek mottója: „Történjen bármi” („No matter what”). A prémium pickup az év végétől érkezik meg első piacaira.
VW

Több mint 830 ezer példányt értékesített a Volkswagen Haszonjárművek (VWH) Amarok sorozata első generációjának tagjaiból Európában, Ausztráliában, Új-Zélandon, Afrikában, Észak-Ázsiában, valamint Közép- és Dél-Amerikában, most pedig a második generáció érkezik. Minden részletében megújult, ám a Volkswagen formatervezői egyértelművé tették: ez továbbra is egy Amarok, amely még nagyobb, erősebb, atletikusabb és karizmatikusabb lett. „Új nemzedéke számára jelentősen átdolgoztuk az Amarok klasszikusnak mondható formavilágát, amely egyértelműen kifejezőbbé és még meggyőzőbbé vált” – emelte ki Albert Kirzinger, a Volkswagen Haszonjárművek vezető formatervezője. Önmagáért beszél az „Amarok”, „Life” és „Style” alap specifikációkban, valamint a „PanAmericana” (terepjáró karakter) és „Aventura” (exkluzív karakter) csúcsváltozatokban érkező új pickup orrkialakítása. Feltűnő jelenség az egyenes és hangsúlyosan vízszintes motorházfedél az összetéveszthetetlen Volkswagen-génekkel. Ugyanez érvényes a hűtőrács vízszintesen futó bordáira és a közéjük harmonikusan integrált LED-technikájú fényszórókra is, amelyek mindegyik változaton az alapfelszereltséghez tartoznak. Az Amarok PanAmericana, Aventura és Style az IQ.LIGHT LED-Matrix fényszórókkal készül, amelyek interaktív módon, a nappali világossághoz hasonló fénnyel világítják meg az utat, miközben semmi mással össze nem téveszthető fénydizájn jellemzi őket. A keresztlécek alatt a hűtőrács – modellváltozattól függően – az orr egy további vízszintes, - vagy a PanAmericana és az Aventura esetében X-alakú - traktusához csatlakozik. A rendszámtábla-tartó felett dombornyomott „Amarok” felirat tűnik fel.


Az új Amarok négyajtós duplafülkével (DoubleCab) érkezik a piacra. A kivitel oldalnézetének különösen markáns vonásai az elődéhez hasonlóan félkör alakú kerékjáratok, amelyeket sok más pickup-modelltől eltérően – és az Amarok jellegzetes stílusjegyeként – íves helyett csaknem teljesen egyenes vonal zár le felülről. A sárvédők erőteljesen domborodnak az akár 21 col átmérőjű kerekek körül, a kerékjáratokat pedig robusztus műanyag betétek szegélyezik. Karosszériaelemeinek formája olyan megjelenést kölcsönöz az Amarok számára, mintha mindig megfeszítve tartaná „izmait”. Hasonlóképpen markáns a Volkswagen Haszonjárművek új pickupjának farkialakítása is. A nagyméretű Volkswagen-embléma alatt a platóajtó csaknem teljes szélességében dombornyomott „Amarok” felirat húzódik. A hátsó rész külső szegélyét a C-alakú hátsó lámpatestek alkotják, amelyek mélyen az autó oldalába nyúlnak. A PanAmericana és Aventura változatokon ezek is LED-technikával működnek.


Hosszú tengelytáv javítja az arányokat és a terepes képességeket

Az új Amarok 5350 milliméteres hosszúsága 96 milliméterrel haladja meg az előd modellét, míg 3270 milliméteres tengelytávja 173 milliméteres növekedést eredményezett. Mindez tágasabb belteret tett lehetővé, különösen a duplafülke második üléssorában. Mivel tengelytávja jóval nagyobb mértékben nőtt külső hosszúságánál, rövidültek az Amarok karosszéria-túlnyúlásai, ami feszesebb arányokban, illetve a nagyobb első és hátsó terepszögnek köszönhetően jobb terepjáró képességekben is megmutatkozik. Már alapkivitelben összkerékhajtással érkező Amarok terepjáró képességeit – például elárasztott területeken közlekedve – jelentősen megnövelt gázlómélysége is fokozza, amelynek korábbi 500 milliméteres értéke most 800 milliméterre nőtt.


Kiváló minőségű Volkswagen-beltér professzionális feladatokra

Magától értetődő digitális kijelzőivel kifejezetten funkcionális és kiváló minőségű belteret alkotott a Volkswagen Haszonjárművek tervezőcsapata az Amarok számára. A központi kijelző alapkivitelben 8,0 col átlójú a Style változattól pedig teljes egészében digitális műszerfallal és 12,0 col átlójú kijelzőfelülettel elérhető, valamint az infotainment-rendszer a táblagépeket idéző, különösen korszerű érintőképernyője (10,0 col, a Style változattól pedig 12,0 col képátlóval) alkotja. A Volkswagen Haszonjárművek digitális funkciók, illetve ergonomikusan kialakított gombok és/vagy nyomó-/forgatókapcsolók intuitíven használható együttesét alkalmazta Amarok modelljeiben. Az infotainment-rendszer hangereje és az összkerékhajtás beállításai például ilyen gombokkal vezérelhetők. Az egyaránt robusztus és prémium-megjelenésű kapcsolók, pedig felszereltségi szinttől függően alumíniumszegéllyel egészülhetnek ki.


A további funkciók, mint például a Harman Kardon hangrendszer – amely az Amarok PanAmericana és Aventura esetében az alapfelszereltséghez tartozik, a további kivitelekhez pedig extrafelszerelésként rendelhető – harmonikusan illeszkednek e kiváló minőségű részletmegoldások jellemezte környezetbe. Olyan rendszer ez, amelyet kizárólag az Amarok sorozatban alkalmaztak a tervezők. Hasonlóképpen az Amarok PanAmericana és Aventura alapfelszereltségének része az elegáns kontrasztárnyalatú díszvarrással kidolgozott, bőrhatású műszerfalborítás. Új ülései szintén az Amarok prémium pozicionálásához igazodnak: a vezető és az első utas kimondottan ergonomikus kialakítású ülésekben foglalhat helyet, amelyek a magasabb felszereltségi változatokban számos irányban elektromosan állíthatók. A duplakabinos hátul akár három felnőtt számára is bőséges helyet és kényelmet biztosít az élvezetes utazáshoz. A Style változat ülései eleve ArtVelours kárpittal készülnek, míg az Amarok PanAmericana és Aventura számára kiváló minőségű bőrt választottak a Volkswagen Haszonjárművek tervezői.


Tágas plató, akár 1,16 tonna rakomány számára

Ugyancsak feltűnően tágas a dupla- vagy szimplafülke mögötti plató, amely az elődmodellhez hasonlóan egy keresztben elhelyezett euro-raklap számára is elegendő helyet kínál kerékjárati dobok között – a szimplafülkés változatra pedig akár két raklap is felrakodható. A rakomány a plató egyenként akár 500 kilogrammal is terhelhető rakományrögzítőivel rögzíthető. E kiváló rakodhatósággal összhangban a hasznos teherbírás is emelkedett, mégpedig bő egy tonnáról 1,16 tonnára. A plató elektromos mozgatású rolóval is lefedhető, amely a platóról, a vezetőfülkéből vagy a kulcs távirányítójával vezérelhető.


Minden igényt kielégít a tartozékok új palettája

Fontos adat a világjárók számára, hogy a tető (statikus) terhelhetősége 350 kilogramm, ami például a kínálatban a később tartozékként megrendelhető négyszemélyes tetősátor számára is elegendő. Gyári extraként vagy a tartozékok választékában olyan felszerelések is rendelkezésre állnak majd, mint az akár 21 col átmérőjű könnyűfém keréktárcsák, a terepes gumiabroncsok (18 col AT) és a különböző vonóhorgok. A platóválasztható felszerelései között szerepel a kerékpártartó, a multifunkciós szállítórendszer, a manuális platóroló és a plató felett átívelő dizájn bukócsővek illetve bukókeretek (Styling Bar) változatos kínálata. Ismét lesz a platófölé szerelhető keménytető, amellyel a pickup egy kisteherautó teherbírását kínáló SUV-modellé alakítható. A terepes képességeket első gallytörő rács, alsó védőelemek, terepes futómű és vonószemek optimalizálhatják tovább, valamint a bal oldali A-oszlopra kívülről felerősíthető légbeszívó cső, amely vízmosáson áthaladva is biztosítja a friss levegőt a motor számára.


Öt turbófeltöltésű motor, egyedileg a világ piacaira szabva

A tervezők négy turbófeltöltésű dízel- (TDI) és egy turbófeltöltésű benzinmotort (TSI) fejlesztettek ki az új Amarok számára. Mind az öt erőforrás közös jellemzője a magasfokú gazdaságosság és a nyomatékgazdag karakterisztika. Az afrikai piacon például a négyhengeres, 2,0 literes, 110 kW (150 LE) teljesítményű TDI formájában az alapmotor kerül forgalomba, míg a következő teljesítménylépcső – egy 2,0 literes, négyhengeres TDI-erőforrás 125 kW (170 LE) teljesítménnyel – a világ számos piacán megjelenik majd. Harmadik szintként négyhengeres, 2,0 literes biturbo-feltöltésű TDI-motort kínál a Volkswagen Haszonjárművek, piactól függően 150 kW (204 LE) vagy 154 kW (209 LE) teljesítménnyel. Az új csúcs-TDI a 3,0 literes, V6-os aggregát, amely ugyancsak piactól függően 177 kW (241 LE) vagy 184 kW (250 LE) teljesítményt produkál. A benzinmotorok hagyományos piacaira egy 222 kilowattos (302 LE), 2,3 literes turbófeltöltésű benzines erőforrás is készült.


Új tízfokozatú automata sebességváltó és 4MOTION rendszerek

A 154 kW teljesítményszinttől az Amarok összes változata már alapkivitelében az új, tízfokozatú automata sebességváltóval érkezik, amely az elektronikus váltókarral (e-shifter) elektronikus úton (shift-by-wire) vezérelhető. A 150 kilowattos változathoz extrafelszerelésként rendelhető ez az automata váltómű, amely új, tízfokozatú konstrukcióként az elődmodell nyolcfokozatú automata váltóművét váltja fel. A különböző motorváltozatokhoz egy hatfokozatú automata, illetve egy-egy öt- és hatfokozatú manuális sebességváltó is rendelkezésre áll, motorteljesítménytől függően.


Számos piacon már alapkivitelben összkerékhajtással (4MOTION) jelenik meg az Amarok. Földrajzi régiótól és motorváltozattól függően két különböző 4MOTION-rendszer is készül, az egyik az adott menethelyzetnek megfelelően kapcsolható, míg a másik állandó összkerékhajtással. Hajtásrendszer-technikája hatékonyan gondoskodik róla, hogy az új Amarok is bármilyen tereppel megbirkózzék, és motorváltozattól függően akár 3,5 tonna össztömegű vontatmányig terjedő vontatási képességekkel szolgálhasson.


Több mint húsz új vezetői segédrendszer (asszisztens rendszer) könnyíti meg a vezetést

„Történjék bármi” („No matter what”) mottója jegyében az új Amarok akár hat különböző menetprofillal (Drive Mode) is segítheti vezetőjét a legkülönbözőbb helyzetekben, például síkos útfelületen vagy épp nehéz terepen közlekedve. Az új Amarok vezetését azonban vezetői segédrendszerek egész armadája könnyíti, amelyek közül húsz – például az ACC+ adaptív sebességszabályzás (ACC+ Adaptive Cruise Control) (amely kamerája segítségével a közlekedési táblákat is figyelembe veszi a sebesség automatikus szabályzása során), valamint az IQ.LIGHT – LED-Matrix fényszórók – újdonság az Amarok kínálatában, a világpiacon kínált szinte bármely más pickupénál könnyebb vezethetőséget kölcsönözve az új Volkswagen számára.



 

RÉSZLETES LEÍRÁS



KÜLSŐ MEGJELENÉS – FORMAVILÁG ÉS MÉRETEK


Az új Volkswagen formavilága első pillantásra egyértelművé teszi: egy Amarok áll előttünk – noha a pickup minden milliméterét újragondolták, újraértelmezték és újratervezték. Már méretei is jól mutatják, hogy jelentősen továbbfejlesztették e sokoldalú modellt: 5350 milliméteres hosszúsága 96 milliméterrel, míg 3270 milliméteres tengelytávja 173 milliméterrel haladja meg az elődjéét. Mindez tágasabb belteret tett lehetővé. Mivel tengelytávja jóval nagyobb mértékben nőtt külső hosszúságánál, rövidültek az Amarok karosszéria-túlnyúlásai. Az új modell 1910, a külső visszapillantó tükrökkel együtt pedig 2204 milliméter széles, s az előző generációhoz képest bővült a kihasználható karosszériaszélesség. A keréktárcsa/gumiabroncs-kombinációtól függően az Amarok magassága az 1888 millimétert is elérheti.


Az Amarok terepjáró képességei is javultak, vízben haladva például gázlómélysége 500-ról 800 milliméterre nőtt. Az immár rövidebb karosszéria-túlnyúlásoknak köszönhetően is javultak a terepes adottságok, az első terepszög 29, míg a hátsó 21 fokra adódott. A tengelyek közötti rámpaszög is pontosan 21 fok.


Karizmatikus Volkswagen-dizájn

A Volkswagen pickup különösen erőteljes megjelenésű. „Új nemzedéke számára jelentősen átdolgoztuk az Amarok ikonikusformavilágát, amely egyértelműen kifejezőbbé és még meggyőzőbbé vált” – foglalta össze az eredményt Albert Kirzinger, a Volkswagen Haszonjárművek vezető formatervezője.


Önmagáért beszél az új orrkialakítás. Feltűnő megoldás a masszívan tornyosuló, semmi mással össze nem téveszthető Volkswagen-gének jellemezte motorházfedél, de karizmatikus motívumok a hűtőrács felső vízszintes kereszttagjai és a közéjük harmonikusan simuló, immár minden változaton az alapfelszereltséghez tartozó, karcsú LED-fényszórók is. Az Amarok PanAmericana, Aventura és Style alapfelszereltségében már az IQ.LIGHT LED-Matrix fényszórók szerepelnek, amelyek igazi high-end technikaként a nappali világossághoz hasonló fénybe burkolják a pickup előtti útszakaszt, mégpedig a szemből érkezők vakítása nélkül. Mindemellett semmi mással össze nem téveszthető fénydizájn jellemzi őket. A keresztlécek alatt a hűtőrács – modellváltozattól függően – az orr egy további vízszintes, vagy a PanAmericana és az Aventura esetében X-alakú traktusához csatlakozik. A rendszámtábla-tartó felett dombornyomott „Amarok” felirat tűnik fel.


A különösen markáns sziluett részei az elődéhez hasonló félkör alakú kerékjáratok, amelyeket sok más pickup-modelltől eltérően – és az Amarok jellegzetes stílusjegyeként – íves helyett csaknem teljesen egyenes vonal zár le felülről. A sárvédők erőteljesen domborodnak az akár 21 col átmérőjű keréktárcsákkal, illetve első ízben akár terepes gumiabroncsokkal AT (18 col méretig; a PanAmericana esetében szériaként) szerelt kerekek körül, a kerékjáratokat pedig robusztus fekete műanyagbetétek szegélyezik.


Hasonlóképpen markáns a Volkswagen Haszonjárművek új pickupjának farkialakítása is. Külső szegélyét a C-alakú hátsó lámpatestek alkotják, amelyek mélyen az autó oldalába nyúlnak, s a PanAmericana és Aventura változatokon LED-technikával működnek. A platóajtó csaknem teljes szélességében dombornyomott „Amarok” felirat húzódik, az ajtó pedig a Life kiviteltől már a központi zár rendszerének is része. A plató elektromos mozgatású rolóval is lefedhető, de keménytető (HardTop) és további felszerelések széles skálája is megjelenik majd a plató számára (lásd a Tartozékok részt).


Az Amarok konfigurátorában nyolc külső szín választható: a Tiszta fehér normál fényezés, valamint az Éjfekete, az Élénkkék, a Világosszürke, a Sötétszürke, a Mélyvörös, a Fényes bézs és a Középkék metál árnyalatok.



BELTÉR – MEGOLDÁSOK ÉS MÉRETEK


Tökéletesen hálózatba kapcsolt és intuitív kezelés

A Volkswagen Haszonjárművek olyan beltér-koncepcióval ruházta fel új Amarok sorozatát, amely egyszerre szisztematikusan funkcionális és kiváló minőségű. Az alkalmazott megoldások között szerepel a 8,0 col képátlójú digitális műszeregység(Digital Cockpit; a Style változattól pedig teljes egészében digitális kivitelben és 12,0 col képátlójú kijelzőfelülettel), valamint a különösen korszerű infotainment-rendszer a táblagépeket idéző érintőképernyővel (10,0 col, a Style változattól pedig 12,0 col képátlóval). Minden esetben a rendszer része az Android Auto (Google) és a CarPlay (Apple), amelyekkel az okostelefonos alkalmazások az infotainment-rendszerbe integrálhatók, valamint a Volkswagen mobil online-szolgáltatások és két USB-csatlakozó. A Volkswagen Haszonjárművekre jellemző megoldások a magától értetődő használat jellemezte kezelőelemek, az alapfelszereltség multifunkciós kormánykerekétől egészen a kulcsnélküli zár- és indítási rendszerig (Keyless Access) vagy az összkerékhajtású kivitelek elektromos rögzítőfékjéig (a Life felszereltségtől). Az Amarok PanAmericana és Aventura változatok alapfelszerelése a Harman Kardon csúcskategóriájú hangrendszer.


A Volkswagen Haszonjárművek tervezői digitális funkciók, valamint ergonomikusan kialakított gombok és/vagy nyomó-/forgatókapcsolók különösen intuitíven használható együttesét alkalmazták az Amarok modellekben. Az infotainment-rendszer hangereje és az összkerékhajtás beállításai például ilyen gombokkal vezérelhetők. A magasabb felszereltségű modellváltozatokban az egyszerre robusztus és prémium-megjelenésű kijelzőelemek alumíniumszegéllyel egészülhetnek ki. Az ülések rendszerét is teljes egészében átdolgozták, és a Volkswagen modellektől jól megszokott kényelmet nyújtja a bennülők számára. Csúcsváltozatukban az első ülések tíz irányú elektromos állítási lehetőséget kínálnak. A duplafülkés Amarok hátul akár három felnőtt számára is bőséges hellyel és színvonalas kényelemmel szolgál az élvezetes utazáshoz.


Akár húsz rakodórekesz és -tálca tanúskodik a részletek iránti figyelmességről

Az Amarok legújabb generációjában is tökéletes eszközként funkcionáló jármű, amelyet éppoly megalkuvást nem tűrően terveztek a konstruktőrök a személyes kalandokra, mint a mindennapokra és a munkára. Különböző tárgyak tárolására szolgáló helyek sokasága könnyíti az életet a fedélzeten. Mindez már elöl, a tetőkonzollal (a Life felszereltségi szinttől) kezdetét veszi, amelyben például a napszemüveg tárolható. A napellenzőkön az útdíjkártyák és a járműokmányok tarthatók (az alapváltozatban csak a vezetőoldalon), míg a műszerfalon nagyméretű rekesz szolgál polcként, az utasoldalon pedig nem csak egy, hanem mindjárt két kesztyűtartó is található. Az infotainment-rendszer alatti első középkonzol az okostelefonok számára extraként (a Style változattól alapfelszerelés) induktív töltési lehetőséggel kiegészíthető rekeszt tartalmaz, a középkonzol hátsó részén pedig két pohártartó, egy apróságok, például pénzérmék számára kialakított tartó, valamint a középső kartámasz alatt a nagyobb tárgyak, például táblagép elhelyezésére alkalmas, tágas rekesz áll rendelkezésre. A rakodóhelyek sorát elöl az első ajtók palacktartót (akár 1,5 literes) is magukban foglaló, nagyméretű rekeszei, illetve az első ülések alatti tárolóhelyek (a Life változattól) teszik teljessé. Hátul az első üléstámlák hátoldalának térkép/táblagép-zsebei, illetve – a bőrkárpitozású kivitelekben – kisméretű okostelefon-zsebei, kettős pohártartóval kialakított középső kartámasz, az ajtózsebek, valamint az ülések mögötti viszonylag nagy tárolóhely bővíti tovább az Amarok belterében kialakítható rakodási lehetőségek kínálatát, amely a felszereltségtől függően összesen akár húsz megoldást is tartalmazhat.


Multifunkciós, tágas plató

A duplafülke mögött 1544 milliméter hosszú és 1224 mm széles rakfelület áll rendelkezésre, amelyen a kerékjáratok közötti maximális szélesség 1206 milliméter, így keresztben is elhelyezhető egy euro-raklap (1200 x 800 mm). A szimplafülkés (SingleCab) Amarok rakfelülete 2305 milliméter hosszú és 1224 milliméter széles, így két, egymás mögé keresztirányban felrakott euro-raklap számára is elegendő helyet kínál. Az oldalfalmagasság mindegyik változaton 529 milliméter. A raklapok és egyéb rakományok robusztus rögzítőgyűrűkkel biztosíthatók a platón, amelyek egyenként akár 500 kilogramm húzóigénybevételre is alkalmasak. A specifikációtól függő, akár 1,16 tonna maximális hasznos teherbírás így teljes mértékben kihasználható, a rakomány pedig mindenkor biztonságosan rögzíthető.



MOTOROK, SEBESSÉGVÁLTÓK, ÖSSZKERÉKHAJTÁS – TDI, TSI ÉS 4MOTION


Piactól függően az Amarok négy gazdaságos turbófeltöltésű dízelmotorral (TDI) és egy turbófeltöltős benzinmotorral (TSI) jelenik meg. Számos országban – például az európai piacokon – az összes változatot már alapkivitelben összkerékhajtással (4MOTION) szállítják.


Turbódízel erőforrások 110 és 184 kW között

A dízelmotorok palettája három négyhengeres motorral kezdődik, egyaránt 2,0 liter összlökettérfogattal. A kifejezetten a különböző afrikai piacokra kifejlesztett alapváltozat 110 kW (150 LE) teljesítményt és 350 Nm maximális nyomatékot produkál, és ötfokozatú manuális sebességváltón keresztül hátsókerékhajtáshoz csatlakozik.


Egy szinttel feljebb a 125 kilowattos (170 LE) TDI kínál 405 newtonméter maximális forgatónyomatékot, kapcsolható összkerékhajtással és hatfokozatú manuális sebességváltóval kiegészítve. Számos országban piactól és modellspecifikációtól függően ez a motor hátsókerékhajtással, illetve kapcsolható összkerékhajtással is választható, alternatív megoldásként pedig hatfokozatú automata sebességváltó is rendelkezésre áll.


A legerősebb négyhengeres TDI-aggregát biturbo-feltöltéssel működik, és – egyes piacokon, mint például Európa – 150 kW (204 LE) maximális teljesítményt és 500 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Számos országban e motor hatfokozatú manuális vagy tízfokozatú automata sebességváltóhoz, illetve állandó összkerékhajtáshoz (4MOTION) csatlakozik e teljesítménykategóriában. Mindkét esetben elektromechanikus osztómű gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti nyomatékelosztásról. Más országokba 154 kW (209 LE) teljesítményváltozatban érkezik, kapcsolható összkerékhajtással és tízfokozatú automata sebességváltóval kombinálva.


Az említetteknek megfelelően a 125 és 150 kilowattos TDI-motorok alapkivitelben hatfokozatú manuális sebességváltón keresztül továbbítják teljesítményüket. Opcióként a 150 kilowattos TDI-erőforrás az új fejlesztésű, elektronikus váltókarral (e-shifter) elektronikus úton (shift-by-wire) vezérelhető, később akár a tízfokozatú automata sebességváltóval is rendelhető (a 154 kilowattos változat már alapkivitelében a tízfokozatú automata váltóművet kapja).


A csúcs-TDI erőforrás 3,0 literes, hathengeres V-motor, amely például Európában 177 kW (241 LE), míg egyes piacokon az eltérő károsanyag-kibocsátási előírások következtében 184 kW (250 LE) teljesítményt kínál. A hathengeres aggregát mindkét teljesítményszintjén már alapkivitelben tízfokozatú automata sebességváltó felé továbbítja 600 newtonméter maximális forgatónyomatékát, amely a 4MOTION állandó összkerékhajtáshoz csatlakozik.


Turbófeltöltésű benzinmotor 222 kW teljesítménnyel

Egyes piacokon a Volkswagen Haszonjárművek benzinmotorral is kínálja Amarok sorozatát. A 2,3 literes, négyhengeres, turbófeltöltésű aggregát teljesítménye 222 kW (302 LE), maximális forgatónyomatéka 452 newtonméter. A turbófeltöltésű benzinmotor szintén a tízfokozatú automata sebességváltóval és állandó összkerékhajtással egészül ki.


Az elődmodellhez hasonlóan az Amarok minden változata 80 literes üzemanyagtartállyal készül, ennek megfelelően tekintélyes hatótávokkal – természetesen a terheléstől és a vontatott tömegtől függően. A TDI-modellek AdBlue-tartályának térfogata 6,3 literrel 19,3 literre bővült, ami közel 50 százalékos növekedést jelent.


Két 4MOTION összkerékhajtási rendszer – minden elképzelhető felhasználásra

Európában és néhány más piacon az Amarok már alapkivitelében összkerékhajtással (4MOTION) kerül forgalomba, s világszerte ugyanez vonatkozik minden 154 kW vagy nagyobb teljesítményű változatra. Piactól és motorváltozattól függően kétféle 4MOTION rendszer áll majd rendelkezésre, az egyik állandó, míg a másik a megfelelő menethelyzetekben kapcsolható összkerékhajtással.


Az állandó összkerékhajtási rendszer elektromechanikus, kétfokozatú osztóművet tartalmaz, amely peremes csatlakozógyűrűvel kapcsolódik a manuális vagy automata sebességváltóhoz, és igény szerint lép működésbe. Az állandó összkerékhajtás 4MOTION rendszerét a nagyobb – legalább 150 kilowatt – teljesítményű változatokban alkalmazzák, és hajtásváltozatok széles skáláját kínálja. A vezető a középkonzol 4MOTION kapcsolójával négy különböző üzemmódot választhat, amelyek közül az alapértelmezett az állandó összkerékhajtás. A rendszer ekkor a pillanatnyi vonóerőátadási képesség és gyorsulás alapján változó arányban osztja el a forgatónyomatékot a négy kerék között. A második, azaz 4H üzemmódban a 4MOTION összkerékhajtás csökkentett áttétel mentén továbbítja a motor teljesítményét a kerekekre, például a hóval borított útszakaszokon is zavartalan haladást biztosítva (hatékony vonóerőátadás, normál sebesség). Harmadik módként terepes használatra a 4L is választható (magas nyomatékszint, alacsony sebesség). Különösen gazdaságosan üzemel az Amarok a negyedik, vagyis a 2H üzemmódban, amely – elsősorban száraz utakon – csak a hátsó tengelyre továbbít forgatónyomatékot.


A másik 4MOTION rendszer – bizonyos körülmények között – kapcsolható összkerékhajtás, amely három üzemmódot kínál. E technika elektromechanikus osztóműve szintén a sebességváltóhoz csatlakozik, és bekapcsolását követően a hátsó és az első kerekekre is továbbít forgatónyomatékot. Az alapértelmezett üzemmód itt a hátsókerék-hajtás, azaz a 2H, de nehéz út- vagy terepviszonyokra a 4H (műút) és a 4L (terep) üzemmódok is rendelkezésre állnak. Dolgozzon azonban bármelyik összkerékhajtási rendszer az új pickupban, a színvonalas technika gondoskodik róla, hogy az Amarok mindenfajta tereppel megbirkózhasson és motorváltozattól függően akár 3,5 tonna össztömegű vontatmányig terjedő vontatási képességekkel szolgálhasson.



SPECIFIKÁCIÓ – AMAROK, LIFE, STYLE, PANAMERICANA ÉS AVENTURA


Az új Amarok ötféle felszereltségi változatban jelenik meg a piacon. A belépőszintet az „Amarok” kivitel képviseli, amelyet a „Life” és a „Style” követ, illetve csúcsváltozatként érkezik a „PanAmericana” (hangsúlyos terepes karakter) és az „Aventura” (high-end specifikáció utcai karakterrel) kivitel.


Az Amarok több mint harminc vezetői segédrendszere gondoskodik a messzemenőkig könnyű és pihentető vezetésről, amelyek közül több mint húsz újdonságnak számít a pickup kínálatában. Ezek közé tartoznak az interaktív IQ.LIGHT – LED-Matrix fényszórók, az adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC), a Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist) és a Front Assist első környezetfigyelő rendszer. Számos vezetéstámogató berendezés – mint például az Adaptív sebességszabályzás (ACC) – már az alapfelszereltség része.


Az Amarok alapváltozat részletesen* (a felszereltségek csak tájékoztató jellegűek és országonként eltérhetnek)

Már az Amarok alapváltozat is rendelkezik olyan külső felszerelésekkel, mint a LED-technikájú fényszórók, az elektromosan behajtható külső visszapillantó tükrök, a rakományrögzítő gyűrűkkel ellátott platósínek és a fülkehátfal-védő. Az Amarok változatot 16 colosacél keréktárcsákkal szerelik.


Külsejéhez hasonlóan az Amarok változat beltere is eleve széleskörűen felszerelt. Az alapfelszereltség része például a 8,0 col átlójú kijelzőfelülettel működő digitális műszeregység, a 10,0 col képátlójú érintőképernyővel szerelt és digitális rádióvételt (DAB+) is kínáló infotainment-rendszer, az online-kapcsolat, a négy hangszóró, a multifunkciós kormánykerék és a vezetőülés magasságállítása.


Az Amarok kivitel funkcionális megoldásai között olyan rendszerek is szerepelnek, mint az adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC) (beépített sebességhatárolóval (Speed Limiter)), a Közlekedési táblák dinamikus kijelzője (Dynamic Road Sign Display), az Intelligens sebesség-asszisztens (Intelligent Speed Assist) (a Közlekedési táblák felismerő funkciójával (Road Sign Recognition)), a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist), a Tolatókamera (Rear View) és a Front Assist első környezetfigyelő rendszer. A parkolást a hátsó ultrahangos parkolássegítő berendezés (Park Distance Control) is könnyíti.


Az Amarok Life részletesen

Az Amarok Life további külső felszerelései közé tartoznak a LED-technikájú ködfényszórók, a karosszéria színére fényezett első lökhárító, valamint a környezetmegvilágítással kiegészített, fűthető és behajtható külső visszapillantó tükrök. A Life változatot 17 colos könnyűfém keréktárcsák teszik még igényesebbé.


Belterében többek között üléskárpitjaiban tér el az Amarok Life az alapváltozattól. Az első ülések nyolc irányban állíthatók (a gerinctámaszt is beleértve). A multifunkciós kormánykerék karimáját bőr borítja, a hátsó ablakok pedig sötétített kivitelűek. A Life verzió bővített funkcionális megoldásai közé tartozik továbbá az első ultrahangos parkolássegítő berendezés (Park Distance Control), a központi zár rendszerébe integrált platóajtó, az esőérzékelő, az automatikus világításkapcsolás és az automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör. A még színvonalasabb hangzásról itt összesen hat hangsugárzó gondoskodik.


Az Amarok Style részletesen

Az Amarok Style kivitelt még gazdagabb felszereltség jellemzi. Kívül az alapkiviteléhez tartozó IQ.LIGHT – LED-Matrix fényszórók különböztetik meg, emellett hátsó lökhárítóján krómozott elemek, rakterében pedig robusztus műanyag platóborítás tűnik fel. Mindezeken túl az Amarok Style feketére fényezett, 18 col átmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal szerelt kerekeken gördülhet ki a dél-afrikai gyárból.


Az Amarok Style teljes egészében digitális, 12,0 col átlójú műszeregységgel, infotainment-rendszerében 12,0 col képátlójú érintőképernyővel és az okostelefonok induktív töltésére szolgáló telefon-interfésszel érkezik, de 230 voltos csatlakozóaljzatot is kínál. Az üléseket ArtVelours kárpit, a sebességváltógombot pedig bőr borítja. A további kényelemről fűthető első ülések, kétzónás (bal/jobb) automatikus légkondicionáló berendezés, hőszigetelt első szélvédő, tíz irányban elektromosan állítható vezetőülés, valamint a Kulcsnélküli zár- és indítási rendszer (Keyless Access) gondoskodik. A vezetést olyan elektronikus rendszerek könnyítik tovább, mint például a Sávváltás-asszisztens (Blind Spot Detection).


Az Amarok PanAmericana és Aventura

Csúcsváltozatként a PanAmericana és az Aventura következik a palettán. Az Amarok PanAmericana a termékcsalád világjárója, a „PanAmericana” név gazdag hagyományokra tekinthet vissza a Volkswagen Haszonjárműveknél. Az új Amarok esetében egyben tisztelgés is az elődmodell előtt, amely 2019-ben mindössze tíz nap alatt teljesítette a Panamericana Alaszkától Argentínáig vezető teljes útvonalát, s ezzel új világrekordot állított fel.


Az Amarok PanAmericana részletesen

Az új Amarok PanAmericana számos külső részletében eltér a Style változattól, köztük X-rajzolatú első lökhárítójával, LED-technikájú hátsó lámpáival, a magasfényű, 18 col átmérőjű könnyűfém keréktárcsáival, valamint egyaránt feketére fényezett hátsó bukócsövével (Styling Bar) és oldalsó fellépőivel. Az Amarok PanAmericana utastere az e csúcsváltozat világjáró karakteréhez illő „Cricket” bőrkárpitozással még a Style változaténál is elegánsabb, emellett mindkét első ülése tízirányú elektromos állítási lehetőséget kínál. A PanAmericana másik egyéni jellegzetessége puha tapintású, prémiumkarakterű műbőrbevonatú műszerfala, amelyen kontrasztárnyalatú díszvarrás húzódik. Hasonlóképpen az alapfelszereltség része a navigációs berendezés, a nyolc hangszóróval működő Harman Kardon hangrendszer és a hangulatvilágítás, s ez esetben a plató is megvilágítást kap. Mindezeken túl az Amarok PanAmericana a Közlekedési táblák felismerő funkciója (Road Sign Recognition) segítségével működő Intelligens sebesség-asszisztenssel (Intelligent Speed Assist) kiegészített ACC+ adaptív sebességszabályzás (ACC+ Adaptive Cruise Control), a Parkolási Asszisztens (Park Assist) és a 360 fokos kamerával működő (térlátás) rendszer (Area View) technikáit is felvonultatja. Végül, de nem utolsósorban a 4MOTION állandó összkerékhajtás már alapfelszerelésként kapcsolható hátsó mechanikus differenciálzárral egészül ki.


Az Amarok Aventura részletesen

Különösen exkluzív az Amarok Aventura felszereltsége. Az Amarok Style kiviteltől eltérően magasfényű, 20 col átmérőjű alumínium keréktárcsákkal, s akárcsak az Amarok PanAmericana, az IQ.LIGHT – LED--Matrix fényszórókkal és LED-technikájú hátsó lámpákkal készül. Az X-rajzolatú első lökhárító szintén közös a PanAmericana kivitellel. Az Aventura külső visszapillantó tükrei krómozott házaiban és ugyancsak krómozott ajtókilincseiben, a karosszéria színére fényezett hátsó bukókeretében (Sports Bar) valamint oldalsó fellépői krómozott díszcsíkjaiban tér el az összes többi változattól. A hátsó lökhárító szintén krómozott betétekkel egészül ki.


A PanAmericana kiviteléhez hasonlóan az Aventura műszerfalát is puha tapintású műbőr borítja, amelyen dekoratív díszvarrás alkot további elegáns kontrasztot. Az üléseken és az ajtókárpit-betéteken ez esetben elegáns „Savona” valódi bőrt használ a Volkswagen Haszonjárművek, a további kényelmi és funkcionális megoldások között pedig – akárcsak a PanAmericana esetében – a navigációs berendezés, a nyolc hangszóróval működő Harman Kardon hangrendszer, az Ambiente hangulatvilágítás és a platómegvilágítás is szerepel. Az Aventura szintén kínálja az Intelligens sebesség-asszisztenssel (Intelligent Speed Assist) kiegészített ACC+ adaptív sebességszabályzás (ACC+ Adaptive Cruise Control), a Parkolási Asszisztens (Park Assist) és a térlátás rendszer (Area View) rendszereit, emellett már alapkivitelében tartalmazza a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist) technikáját is.


Hat intelligens menetprofil segíti a vezetőt

Akár hat különböző intelligens menetprofil is segítheti a sofőrt, még könnyebbé téve az Amarok vezetését. Felszereltségi változattól függően e menetprofilok a „Normal” („Normál”), az „Eco” („Gazdaságos”), a „Slippery” („Síkos”), a „Snow/Sand” („Hó/homok”), a „Mud/Rut” („Sár/nyomvályú”) és a „Tow/Haul” („Vontatás”). Ily módon felkészülve, „történjen bármi”, az Amarok bátran állhat gyakorlatilag minden kihívás elé, amellyel a mindennapok pickup-üzeme során csak szembesülhet.



TARTOZÉKOK – RÉSZLETESEN KIDOLGOZOTT, EGYEDI MEGOLDÁSOK


Tartozékai széles palettájával az Amarok még pontosabban az egyéni igényekre szabható. A kínálatban a későbbiekben szerepelnek majd különböző keréktárcsa/gumiabroncs kombinációk is szerepelnek, mint például a 21 colos „Varberg” könnyűfém keréktárcsák (275/45 méretű gumiabroncsokkal) és – gyárilag első ízben – akár terepes gumiabroncsok is AT (18 colméretig). Emellett olyan speciális pickup-tartozékok is rendelkezésre állnak majd, amelyekkel az Amarok egyaránt ideálisan alakítható a szabadidős tevékenységekhez, a hosszú utazásokhoz és a mindennapi munkához. Mindez már a tetőn kezdetét veszi: a tető 350 kilogramm állóhelyzeti (statikus) terhelhetőségének köszönhetően első ízben a pickup tetőcsomagtartó-rendszerére felállítható, négyszemélyes tetősátor is megjelenik majd a tartozékok kínálatában.


A platóhoz pedig olyan megoldások is választhatók, mint a fiókrendszer, a szerszámosláda, a kerékpártartó és a multifunkciós szállítórendszer, de manuális és elektromos mozgatású platóroló, ablakokkal szerelt keménytető (HardTop), plató- és oldalfal-burkolat, valamint platómegvilágítás is rendelkezésre áll majd. A motorházfedél első részére védőborítás készül. Mondanunk sem kell, hogy a tartozékok választéka a hátsó dizájn bukócső (Styling Bar) változatainak széles kínálatára is kiterjed, de elektromos csörlőket, vonóberendezéseket, valamint olyan apró, de fontos részletmegoldásokat is tartalmaz, mint például a hátsó lámpák védőrácsai. Az Amarok a komolyabb terepes kalandokra is felkészíthető, egyebek mellett első gallytörő ráccsal, alsó védőelemekkel, 20 milliméterrel megnövelt szabadmagasság jellemezte terepes futóművel, első és hátsó vonószemmel, valamint az elöl oldalra felerősíthető, magasított légbeszívó csővel, amely vízmosáson áthaladva is biztosítja a friss levegőt a motor számára. * (egyes tartozékok az országonkénti eltérő szabályozások miatt nem minden országban kerülnek forgalmazásra)