Történelmi győzelmet aratott az Audi a Dakar Ralin
Történelmet írt az Audi: a világ legkeményebb sivatagi raliján az Audi RS Q e-tron révén először győzött egy elektromos hajtással, nagyfeszültségű akkumulátorral és energiaátalakítóval ellátott, kis károsanyag-kibocsátású prototípus. A Carlos Sainz/Lucas Cruz spanyol páros körülbelül 7900 kilométer után egy óra húsz perc előnnyel szerezte meg az Audi első győzelmét a Dakar Ralin. Mattias Ekström/Emil Bergkvist szintén célba ért.
„Gratulálok a Team Audi Sport csapatnak a Dakar Rali megnyeréséhez” – mondta Gernot Döllner, az
AUDI AG igazgatótanácsának elnöke. „Az Audi ismét felállított egy mérföldkövet a motorsportban.
A világ legkeményebb sivatagi raliján villamosított hajtással aratott győzelem az „A haladás technikája” szlogen látványos megnyilvánulása, amely kijelöli az elektromos jövőnk felé vezető utat.” Az Audi RS Q e-tron elektromos összkerékhajtással rendelkezik. Az energiaellátást egy nagyfeszültségű akkumulátor és egy energiaátalakító biztosítja, amely maradékanyag-alapú reFuel üzemanyaggal működik, így 60 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a hagyományos üzemanyagokhoz képest.
„Forradalmi villamosított hajtásunkkal csupán három év után leküzdöttük a motorsport egyik legnagyobb kihívását. Ezzel folytatjuk azoknak az úttörő vívmányoknak a hosszú sorozatát, amelyek mindig is jellemezték az Audi márkát a motorsportban töltött négy évtizede alatt. Szeretném megköszönni a teljes csapatnak ezt a kimagasló teljesítményt, amelyet a Dakar Rali egy különösen kemény kiadásában nyújtott” – mondta Oliver Hoffmann, az AUDI AG igazgatótanácsának műszaki fejlesztésekért felelős tagja. A Dakar Ralin az Audi a Toyota és a Ford márkával, valamint a Prodrive tapasztalt ellenfeleivel mérkőzött meg, akik kemény kihívóknak bizonyultak.
A Carlos Sainz/Lucas Cruz páros bebiztosította jelentős előnyét, miután a hatodik szakasztól megszakítás nélkül vezették a mezőnyt. A két spanyolnak, akik 2010-ben, 2018-ban és 2020-ban is az első helyen végeztek, ez a negyedik győzelmük, mindig más márkával, amelyek közül ez a második a Volkswagen Csoporton belül. Mindazonáltal a kétszeres ralivilágbajnok Sainz és tapasztalt navigátora csak a befutó előtt nem sokkal érezhette biztosnak a győzelmet. A Sébastien Loeb/Fabian Lurquin páros a Team BRX csapatból erős üldözőik voltak, akik folyamatosan csökkentették a köztük lévő különbséget, mígnem az utolsó előtti napon sérülést szenvedett az autójuk. „Ez egy elsöprő teljesítményű csapatmunka volt” – mondta az Audi Motorsport vezetője, Rolf Michl. „Mindenki összefogott, hogy az Audi elérhesse ezt a történelmi eredményt. Nagy köszönet illeti ezt a csodálatos csapatot. Ma új fejezetet írtunk nemcsak az Audi, hanem a Dakar Rali történelmében is.”
Gyakran több mint 400 kilométeres napi szakaszok, két maratoni szakasz korlátozott szervizlehetőséggel vagy még azzal sem, 4600 gyorsasági kilométer és összesen 7883 kilométer jellemezte a 2024-es Dakar Ralit. Az éles kövek és murvás utak, a tornyosuló dűneláncok az Arab-félsziget Empty
Quarter sivatagjában, valamint a gyakran nehéz navigálás minden tudást, kitartást megkövetelt a csapatoktól. Carlos Sainz, aki mögött 61 évesen négy évtizedes ralis pályafutás áll, Lucas Cruz navigátorral nyolc napot zárt a mezőny élén az összesen tizenkét szakaszon.
Az Audi másik két egysége is erős teljesítményt nyújtott már az elején. A svéd Mattias
Ekström/Emil Bergkvist páros nyerte meg a prológot a verseny elején, majd hat szakasz után a pihenőnapon a második helyen álltak a Sainz/Cruz duó mögött. Azonban a hetedik szakaszon egy hátsó defekt miatt elszállt minden esélyük. Stéphane Peterhansel, aki 14 Dakar-győzelemmel rekordtartónak számít, a verseny félideje előtt nem sokkal a hatodik helyen állt, miután megszerezte 50. autós és 83. összesített szakaszgyőzelmét. A hidraulikus rendszer meghibásodása a hatodik szakaszon visszavetette őt és francia honfitársát, Edouard Boulangert a 22. helyre.
Ezután mindkét csapat a Team Audi Sport szolgálatába állt. Rolf Michl, az Audi Motorsport vezetője és Sven Quandt, a nevezési partner Q Motorsport csapatfőnöke tökéletes stratégiát alkalmazott a rali nagy igénybevétellel járó 46. kiadásán. Akár arról volt szó, hogy taktikai okokból vissza kellett venni a tempóból a második maratoni szakasz előtt, hogy másnap ne kelljen nyitóként megtenni az útvonalat, akár arról, hogy támogatni kell az élen álló Carlos Sainz/Lucas Cruz párost, a vezetőség mindig számíthatott erős pilótáira. A csapat személyzete szintén fáradhatatlanul és megbízhatóan dolgozott a fizikailag megterhelő, hosszú és kemény rali során mindvégig. Az Ekström/Bergkvist páros az első 50 egység között ért célba.
Az Audi Sport csupán három év alatt annyira kiforrottá tudta fejleszteni a nagyon hatékony Audi RS Q e-tron modellt, hogy győzelmet arathasson. Dr. Leonardo Pascali műszaki vezetése alatt az Audi Sport felállította az újabb történelmi mérföldkövet az innovatív hajtással: miután a quattro összkerékhajtás az 1980-as években örökre megváltoztatta a ralizást, majd rengeteg győzelmet aratott és címet szerzett a versenypályákon is, az Audi Le Mans-ban is megmutatta hatalmas innovációs erejét. A hatékony TFSI hajtás, a villamosított e-tron quattro összkerékhajtás és az olyan egyedi műszaki megoldások, mint a LED-mátrix fényszórók és az Audi lézerfényszórók, a magas szintű innovációs erőt és az „A haladás technikája” szlogent képviselik. Majd az Audi első teljesen elektromos versenyautója bemutatkozott a Formula E sorozatban, ezt követően pedig a márka vállalta a Dakar Rali szélsőséges kihívásait és az első gyártóként teljesítette ezt sikeresen elektromos hajtással.